Centar za komparativnohistorijske i
interkulturne studije Le
Centre d'études sur l'histoire comparée et l'interculturalité (Faculté
des Lettres de Zagreb) & hrvatsko-francuski projekt "Od dunava do mediterana: prostori, društva, kulturni transferi"
le
projet franco-croate "Du Danube à la Méditerranée : espaces,
sociétés, transferts culturels"
Međunarodni znanstveni skup / le colloque international
Pamćenje i historija u srednjoistočnoj europi
Mémoire et histoire en Europe centrale et orientale
Goethe-Institut,
Zagreb,
19.-22. 01. 2006.
Prof.
dr. Jacques Le Rider; e-mail:
Jacques.Le.Rider@ens.fr Prof. dr. Drago Roksandić; e-mail: drago.roksandic@ffzg.hr Dr. sc. Zrinka Blažević; e-mail: zblazevi@ffzg.hr
|
U sklopu konferencije, održana je projekcija dokumentarnog filma redatelja
Bogdana Žižića
UDAR NA SJEĆANJE / DAMNATIO MEMORIAE
(Četvrtak, 19. siječnja 2006. 18h, Dv. VII Filozofskog fakulteta u Zagrebu)
* U raspravi nakon projekcije sudjelovao je redatelj filma. Uvodne komentare dali su doc. dr. sc. Frano Dulibić i prof. dr. sc. Drago Roksandić
*
"Udar na sjećanje / Damnatio
Memoriae", dokumentarni je film o uništavanju povijesnih i kulturnih spomenika u
Hrvatskoj u nedavnim devedesetim godinama prošlog stoljeća.
UDAR NA SJEĆANJE
Pokojni splitski književnik i publicist Miljenko Smoje napisao je: ' Svako jutro pogledam na Marjan da vidim koja je danas bandira '. Doista, prostor današnje Republike Hrvatske doživio je u 20. stoljeću brojne smjene političkih vlastodržaca i režima. Za sve njih – do dana današnjega – karakteristično je da su nastojali ostaviti dojam i uvjeriti, kako suvremena povijest počinje njihovim dolaskom na vlast. U tom je cilju sustavno proizvođena netrpeljivost spram onih ranijih, drugih, a sredstvima propagandne manipulacije poticana je mržnja i osvetoljubivost. Postizanje takve poželjne povijesne slike o sebi nastoji se postići sustavnim zatiranjem svjedočanstava o prethodnim povijesnim događanjima ili njihovim nesmiljenim selekcioniranjem. U udaru na sjećanje koriste se najrazličitiji oblici uništavanja povijesnog pamćenja i sijanja zaborava. Jedan od njih je brutalno uništavanje povijesnih i kulturnih spomenika. Ovaj film želi na dokumentaran i dokumentiran način pokazati i prokazati sustavno i hotimično uništavanje povijesnog pamćenja na području Hrvatske, s posebnim naglaskog na devedeste godine 20. stoljeća.
U proteklih desetak godina u Hrvatskoj je uništeno nekoliko tisuća spomen – obilježja antifašističke borbe. Vršeno je to na najbrutalniji način podmetanjem eksploziva ili golom brahijalnom silom.
Činjenica je da je u razdoblju komunističke vladavine, od 1945. do 1990. došlo svojevrsne inflacije spomeničkih obilježja oslobodilačkog rata. Mnoga od njih ne bi mogla podnijeti strožu estetsku valorizaciju. Ali, u tom razdoblju stvorena su i značajna djela spomeničke plastike, poput djela Bakića, Radauša, Džamonje, Murtića i niza drugih autora. Neka od njih nisu nosila nikakva ideološka obilježja. U svakom slučaju, i ona manje vrijedna djela kao i ona bez ikakve umjetničke vrijednosti, povijesni su dokumenti i izraz vremena. Kao takvi ne smiju biti izloženi hotimičnom uništavanju. Prošlost, kakva god ona bila, ne može se amputirati iz kolektivnog pamćenja naroda, a da on sam time ne bude ozbiljno obogaljen. Jer, narod koji potiskuje svoju prošlost uništavanjem njenih materijalnih i duhovnih tragova, još beznadnije postaje njezin rob.
scenarist i redatelj
Bogdan Žižić
Marko
Grčić
Mirko
Marčetić Alfred Kolombo skladatelj Davor Rocco
Trajanje filma – 60 min. |
Triplex Confinum web pages are created and maintained by Nataša Štefanec