South-East Europe Textbook Network | |
States and Regions
|
Croatia Snjezana
Koren First
World War and the Creation of Yugoslavia (Solun, 26.-29. sijecnja 2001.) Second
World War – Collaboration and Resistance (Solun, 8.-10. ozuka 2001.) Nastavnici iz drzava nastalih na podrucju bivse Jugoslavije (Slovenije, Hrvatske, Srbije) sudjelovali su u sijecnju i ozujku 2001. godine u radu dviju radionica koje je organizirao Center for Democrady and Reconciliation in Southeast Europe (www.cdsee.org). Prva radionica - “First world War and the Creation of Yugoslava” – odrzana je od 26. do 29. sijecnja 2001. u Solunu. Druga radionica - “Second World War – Collaboration and Resistance” – odrzana je u Solunu od 9. do 11. ozujka 2001. godine. U radu prve radionice sudjelovali su nastavnici iz Hrvatske i Srbije, a u radu druge radionice nastavnici iz Srbije, Slovenije i Hrvatske. Obje su radionice bile usmjerene na prakticni rad nastavnika u manjim grupama i plenarnim sjednicama. Nastavnici su pod vodstvom strucnjaka tijekom obje radionice analizirali povijesne izvore (prva radionica - tekst Vidovdanskog ustava i pisanje tiska; druga radionica - dokumenti koji se odnose na kolaboraciju i otpor tijekom Drugoga svjetskog rata) te interpretacije u suvremenoj historiografiji. Nastavnicima su prikazani i dokumentarni i igrani filmovi koji se bave dogadjajima iz Drugoga svjetskog rata ili su nastali u tom razdoblju: igrani film The Chetniks, snimljen 1942. godine u produkciji Twentieth Century Fox, ulomci iz Hrvatskog slikopisa iz 1942. godine, te dokumentarni film o Leonu Rupniku nastao neposredno nakon Drugoga svjetskog rata. Filmovi su trebali posluziti kao povod za diskusiju o tome treba li i na koji nacin upotrebljavati takve materijale u nastavi. Najvazniji dio obiju radionica bila je i analiza udzbenika, tj. nacin na koji su Vidovdanski ustav, odnosno kolaboracija i otpor u Drugome svjetskom ratu prikazani u udzbenicima povijesti Slovenije, Hrvatske i Srbije (tekst, ilustracije, povijesne karte, izvori). Pritom su nastavnici uocavali i diskutirali o slabostima i pozitivnim stranama udzbenika koji postoje u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji. Nije nevazno naglasiti ni da je medju sudionicima obiju radionica bilo nekoliko autora osnovnoskolskih i srednjoskolskih udzbenika, koji su mogli predociti svoja iskustva u pisanju udzbenika i probleme na koje su pritom nailazili. Oba skupa zakljucena su okruglim stolovima na temu “Kako poucavati kontroverzne teme u nastavi povijesti?” Tijekom prve radionice nastavnici su imali priliku razgledati Arheoloski i Bizantoloski muzej u Solunu, a tijekom druge radionice posjetiti arheoloska lokalitete Pellu i Verginu. Misljenja nastavnika pokazuju da su za njih radionice bile pozitivno iskustvo te da su ih dozivjeli kao mjesto susreta i razmjene iskustava. Stoga takvi susreti predstavljaju korak naprijed prema prevladavanju strahova i predrasuda i postizanju medjusobnog uvazavanja i razumijevanja. |