Djetinjstvo u srednjem vijeku. Izvori i
interpretacije.
Nositelj i izvođač: Zrinka
Nikolić Jakus
Status kolegija: izborni na
diplomskom studiju
Vrsta nastave: kratka
predavanja i seminari (1+1)
Broj studenata: do 15
Termin nastave: LJETNI
semestar
Uvjet: snalaženje s latinskim jezikom; prednost, ali nije uvjet, imaju studenti/ce koji su odslušali predmet Rođaci i bližnji. Obiteljske strukture u srednjem vijeku.
ECTS: 4
Sadržaj predmeta: U historiografiji je prekretnicu u proučavanju djetinjstva pružila 1960. teza Philippea Arièsa o neprepoznavanju djetinjstva kao posebne faze u srednjem vijeku i posljedično percepciju djece u srednjem vijeku kao malih odraslih kao i zaključak o manjem emocionalnom i financijskom ulaganju u djecu zbog velike smrtnosti. Medievistika je od tada podvrgnula tu tezu preispitivanju ovih zaključaka otkrivajući bogatstvo izvora o životu i tretmanu srednjovjekovne djece. Studenti se upoznaju sa srednjovjekovnim izvorima koji pružaju mogućnosti za proučavanje djece i djetinjstva u srednjem vijeku kao i historiografijom.
Ciljevi: Osnovni ciljevi kolegija su potaći studente na iznalaženje mogućnosti koje pružaju izvori za proučavanje djece kao populacije manje zastupljene u izvorima, općenito u Europi i osobito na hrvatskim prostorima, te unaprijediti njihovu analizu srednjovjekovnih pisanih, materijalnih i vizualnih izvora raznolikog karaktera vezanih za svakodnevni život.
Studenti bi trebali:
1) steći osnovna znanja o historiografiji koja se bavi djecom i djetinjstvom u srednjem vijeku;
2) usvojiti određenu hrvatsku i latinsku terminologiju povezanu s povijesti djetinjstva i životnim ciklusima koja se koristi u izvorima i literaturi;
3) biti u stanju smjestiti u širi europski kontekst probleme i procese povezane s poviješću djetinjstva, a prisutne u proučavanim hrvatskim izvorima;
4) interpretirati u osnovnim crtama privatnopravnu građu razvijenog i kasnog srednjeg vijeka;
6) usporediti
položaj djece u raznim društvenim slojevima i sredinama.
Oblik nastave/metode rada: Prvi dio sata obično zauzima uvodno predavanje kojim se daje pregled problematike i uvid u povijesni fenomen vezan uz povijest djece i djetinjstva koji se razmatra na tom satu. Nakon toga slijedi zajedničko razmatranje jednog ili nekoliko izvora koji služe kao primjer određenoj temi. Osim toga, studenti će povremeno dobivati i određenu literaturu kao dodatnu informaciju i poticaj na diskusiju i razmišljanje. Predavanja i literatura bi trebali potaći diskusiju koja bi trebala voditi do rasprave o ciljevima koje postavlja kolegij.
Raspored rada:
1. tjedan. Uvod.
2. tjedan. Historiografija o djetinjstvu. Arièsova teza i nakon nje.
3. tjedan. Brojnost djece u obitelji. Etape djetinjstva.
4. tjedan. Rođenje i njega djeteta.
5. tjedan. Majke i djeca.
6. tjedan. Očevi i djeca.
7. tjedan. Igre.
8. tjedan. Obrazovanje.
9. tjedan. Neželjena djeca. Čedomorstvo.
10. tjedan. Siročad.
11. tjedan. Djeca s posebnim potrebama.
12. tjedan. Pubertet. Adolescencija.
13. tjedan. Završni sat. Predrok.
Studentske obaveze i ispit:
Prisustvovanje nastavi i aktivno sudjelovanje u nastavi čini 30% ocjene. Završni ispit sastoji se od razmatranja nekog pisanog ili vizualnog izvora (cca 5 kartica) u kojem studenti na temelju stečenog znanja razmatraju i problematiziraju određene povijesne fenomene vezane uz djecu i djetinjstvo u srednjem vijeku (35% ocjene). Također se predviđa i pisana provjera znanja usvojenih kolegijem (35% ocjene).
Izbor iz
literature:
Aries, Philippe i Georges
Duby. A history of private life. 2,
Revelations of the medieval world. London, 1999.
Filii, filiae...: Položaj i uloga djece na jadranskom
prostoru, ur. Marija Mogorović Crljenko. Poreč: Zavičajni Muzej Poreštine;
Državni arhiv u Pazinu; Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, 2011.
Hanawalt, Barbara. “Medievalists and the Study of
Childhood.”Speculum, Vol. 77, No. 2
(April 2002): 440-46.
Herlihy, David. "Medieval
Children". U: Women, Family and
Society in Medieval Europe: Historical Essays, 1978-1991.
Providence-Oxford: Berghahn Books, 1995, 215-243.
Herlihy, David. Medieval Households.Cambridge, MA: Harvard University Press, 1985.
Janeković Römer, Zdenka. Rod i grad:
Dubrovačka obitelj od XIII do XV stoljeća. Dubrovnik: Hrvatska akademija
znanosti i umjetnosti, 1994.
Karbić, Marija. „Prilogpoznavanjupoložajadjece u srednjovjekovnimgradskimnaseljima
u međurječju Save i Drave.”
ScriniaSlavonica3 (2003): 57-69.
_________. „Štoznamo o nezakonitojdjeci
u gradskimnaseljima u međurječju
Save i Drave tijekomsrednjegvijeka?”ScriniaSlavonica2 (2002): 168-177.
Youngs, Deborah. The Life Cycle in Western Europe, c. 1300-c.1500. Manchester; New
York: Manchester University Press, 2006.