Naziv kolegija: Javna povijest

Organizacijska jedinica: Odsjek za povijest

Nastavnici: doc. dr. sc. Branimir Janković

ECTS bodovi: 4

Jezik: hrvatski

Trajanje: jedan semestar (ljetni)

Status: izborni kolegij na diplomskom studiju

Oblik nastave: 15 sati predavanja i 15 sati seminara

 

Ciljevi kolegija:

Uvesti studente u javnu povijest, razmjerno novu povijesnu poddisciplinu ili širi pristup koji se bavi poviješću kao društvenim fenomenom i različitim oblicima zastupljenosti povijesti u javnoj sferi, od društva i politike, javnosti i medija, preko igranih i dokumentarnih filmova, stripova i književnosti, digitalnih arhiva i blogova, do muzeja, manifestacija oživljene povijesti i turizma.

  

 Sadržaj kolegija:

1. Što je javna povijest?

2. Povijest kao društveni fenomen; uloga povijesti u oblikovanju individualnih i kolektivnih identiteta; političke upotrebe povijesti; zastupljenost povijesti u javnoj sferi; medijalizacija i komercijalizacija povijesti

3. Kontroverzna i traumatična prošlost; suočavanje s prošlošću; individualno i kolektivno sjećanje i pamćenje; usmena povijest

4. Pitanje društvene uloge akademskih i javnih povjesničara

5. Mjesto povijesti u globalnom svijetu: izabrani primjeri

6. Mjesto povijesti u globalnom svijetu: izabrani primjeri

7. Analiza zastupljenosti povijesti u hrvatskoj javnosti

8. Priprema projektnog rada u grupama na osnovu lokalnih potreba i globalnih iskustava

9. Vođenje projektnog rada

10. Vođenje projektnog rada

11. Vođenje projektnog rada

12. Predstavljanje, analiziranje i vrednovanje projektnog rada

13. Predstavljanje, analiziranje i vrednovanje projektnog rada

14. Osmišljavanje mogućih novih oblika javne prezentacije određenih povijesnih tema

15. Sintetiziranje teorijske i praktične problematike javne povijesti


Ishodi učenja:

1. objasniti razvoj i odrednice poddiscipline javne povijesti

2. analizirati recentne i nove fenomene zastupljenosti povijesti u javnoj sferi na osnovu primjene teorijskih i metodoloških postavki poddiscipline javne povijesti

3. osmisliti nove oblike javne prezentacije različitih povijesnih fenomena

4. unaprijediti različite praktične oblike zastupljenosti povijesti u javnosti

5. vrednovati položaj i utjecaj koju povijest ima ili može imati u javnoj sferi


Metode poučavanja:

Metoda izlaganja i tumačenja. Vođeno čitanje i analiziranje odabranih tekstualnih predložaka. Učenje kroz projektni rad. Vođena rasprava sa studentima.

 

Metode ocjenjivanja:

Ocjenjivat će dolazak studenata na nastavu i čitanje zadanih tekstova, bit će vrednovana aktivnost i kvaliteta njihovog sudjelovanja u raspravama (0,5 ECTS bodova); vrednovat će se i ocjenjivati priprema i izvedba samostalnog projektnog rada studenata (2 ECTS bod), kao i završna pismena i usmena evaluacija (1,5 ECTS bod).

 

Obvezna literatura:

1. Thomas Cauvin, Public History: A Textbook of Practice, 2016. (izabrana poglavlja)

2. James B. Gardner, Paula Hamilton (ur.), The Oxford Handbook of Public History, 2017. (izabrana poglavlja)

3. David M. Dean (ur.), A Companion to Public History, 2018. (izabrana poglavlja)

4. Paul Ashton, Alex Trapeznik (ur.), What Is Public History Globally? Working with the Past in the Present, 2019. (izabrana poglavlja)


Dopunska literatura:

1. Marc Ferro, The Use and Abuse of History: Or How the Past is Taught to Children, 2003.

2. Maja Brkljačić, Sandra Prlenda (ur.), Kultura pamćenja i historija, Zagreb 2006.

3. John Tosh, Why History Matters, 2008.

4. Jerome de Groot, Consuming History: Historians and Heritage in Contemporary Popular Culture, 2009.

5. Barbara Korte, Sylvia Paletschek (ur.), History Goes Pop. Zur Repräsentation von Geschichte in populären Medien und Genres, 2009.

6. Paul Ashton, Hilda Kean (ur.), Public History and Heritage Today: People and their Pasts, 2012.

7. Hilda Kean, Paul Martin (ur.), The Public History Reader, 2013.

8. Martin Lücke, Irmgard Zündorf, Einführung in die Public History, 2018.

9. Marko Demantowsky (ur.), Public History and School: International Perspectives, 2019.

10. Paul Ashton, Tanya Evans, Paula Hamilton (ur.), Making Histories, 2020.

11. Joanna Wojdon (ur.), Public History in Poland, 2021.

12. Joanna Wojdon, Dorota Wiśniewska (ur.), Public in Public History, 2021.