SUVREMENA HISTORIOGRAFIJA - TEORIJE I METODE

Predavači:

dr. sc. Mario Strecha, docent,
dr. sc. Zrinka Blažević, asistent


Šifra predmeta:
PO1025 (jednopredmetni studij)
PO1051 (dvopredmetni studij)


Kratica predmeta:
SUVHIS


ECTS bodovi:
Jednopredmetni – 4
Dvopredmetni – 3


Jezik: hrvatski
Trajanje: 1 semestar
Status: obvezatni
Oblik nastave: 2 sata predavanja tjedno
Uvjeti: položen ispit iz predmeta Povijest historiografije
Ispit: pismeni


Sadržaj:
Budući da suvremenu historijsku znanost odlikuje pluralnost različitih i često međusobno isključivih teorijskih pravaca i paradigmi, u sklopu predmeta Suvremena historiografija pružit će se sustavni pregled onih najutjecajnijih i najproduktivnijih i u teorijskom i u istraživačkom pogledu. Nakon upoznavanja francuske škole Anala, marksističke historiografije, kvantitativne historije i historijske sociologije kao glavnih formativnih pravaca historijske znanosti do kraja 80-ih godina 20. stoljeća, prikazat će se i osnovne teorijsko-metodološke odrednice i istraživačka usmjerenja intelektualne i kulturne historije, psihohistorije, historijske antropologije, oralne historije, komparativne historije i ekohistorije. Naposljetku će se razmotriti epistemološki i interpretacijski izazovi koje su pred historijsku znanost postavile historija žena i rodna historija te postkolonijalne, poststrukturalističke i postmodernističke paradigme.


Oblici provođenja nastave i način provjere znanja:
Predviđen je kombinirani tip nastave u obliku kraćih uvodnih predavanja, grupnih diskusija i individualnih prezentacija. Od studenata se očekuje redovito pohađanje predavanja i aktivno sudjelovanje u svim oblicima nastavnih aktivnosti. Osnova za evaluaciju pojedinačnog studentskog doprinosa bit će individualni i grupni rad te aktivnost na satu, što će utjecati na zaključnu ocjenu u omjeru od 50 posto. Na kraju semestra predviđen je pismeni ispit u formi problemskog eseja, rezultati kojega će utjecati na zaključnu ocjenu u omjeru od 50 posto.


Razvijanje općih i specifičnih kompetencija (znanja i vještina):
Cilj predmeta je upoznavanje s glavnim teorijskim postavkama, metodološkim načelima i istraživačkim orijentacijama raznorodnih područja, polja i pravaca suvremene historijske znanosti. Naglasak će biti na upoznavanju njihovog kategorijalnog aparata, njihovoj komparativnoj analizi i interpretaciji te kritičkoj evaluaciji. Na taj će se način studenti sučeliti s osnovnim epistemološkim pretpostavkama, problemima i kontroverzama suvremene historiografije, a takav će pristup pridonijeti i razvijanju umijeća teorijsko-metodološke impostacije, konceptualizacije i refleksije vlastite istraživačke i analitičko-intepretativne prakse.


Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta:
Kvaliteta i uspješnost izvedbe ovoga predmeta pratit će se anketom koju će na kraju svakog nastavnoga ciklusa ispunjavati studenti, odnosno sukladno ostalim modelima verifikacije i evaluacije propisanima Statutom fakulteta.


Ispitna literatura:

  • Gross, Mirjana. Suvremena historiografija. Zagreb, 1996., 237-416.


Dopunska literatura:

  • Burke, Peter (ur.). New Perspectives on Historical Writing, Pennsylvania, 2001.

  • Carr, Edward Hallet. Što je povijest? Zagreb, 2004.

  • Cornelißen, Christoph (ur). Geschichtswissenschaften. Eine Einführung. Frankfurt am Main, 2000.

  • Fay, Brian - Pomper, Philip - Vann, Richard T. (ur). History and Theory. Contemporary Readings. Oxford, 1998.

  • Green, Anna – Troup, Kathleen. The Houses of History. Manchester, 1999.

  • Hunt, Lynn. Nova kulturna historija, Zagreb, 2001.

  • Janeković – Römer, Zdenka. “Povijesna spoznaja i metodologija povijesti u postmoderni”. Radovi 32/33 (2001.), 203-220.

  • Jenkins, Keith (ur.). The Post-Modern History Reader. London & New York, 1997.


Objavljeno: 16.12.2014.