SYLLABUS
Naziv studija : povijest
Predavač: prof. dr. sc. Nenad Moačanin
Naziv kolegija: Turska Hrvatska
Šifra kolegija:
Kratica kolegija: TH RNV
ECTS-bodovi: 3 ECTS Od studenata se očekuje redovito pohađanje nastave. Pohađanje donosi jedan ECTS bod, aktivnost na satu i rad u nastavi donosi 1 ECTS bod. Završni ispit donosi 1 ECTS bod.
Jezik: hrvatski
Trajanje: jedan semestar (zimski)
Status: izborni
Oblici provođenja nastave: 2 sata predavanja tjedno
Cilj kolegija: Upoznati studente sa strukturama, procesima i fenomenima ranonovovjekovne povijesti hrvatskih zemalja u sklopu Osmanskoga Carstva u širem regionalnom kontekstu.
Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu: kolegij je jedna od sastavnica ukupne tematike poznavanja hrvatske povijesti u Ranom Novom vijeku.
Korištene metode: Predavanja su koncipirana kao pregledna izlaganja odabranih tematskih cjelina, odnosno kao uvod u najvažnije strukture i procese ranonovovjekovne povijesti hrvatskih zemalja u sklopu Osmanskoga Carstva. Predavanje ne isključuju komunikaciju između nastavnika i studenata.
Sadržaj kolegija:
- Uvod: objašnjenje načina rada, obrazloženje odabira tema i koncepcije predavanja.
- Pregled relevantne historiografije.
- Osmanska osvajanja i upravna podjela. Tipologija prostorne organizacije.
- Turska krajina: neujednačenost ustroja i izostanak teritorijalizacije.
- Turska krajina: panonski i dinarski prostor.
- Vlasi: konstante i varijable.
- Migracije.
- Islamizacija, uzroci, interpretacije.
- Položaj kršćanskih crkava.
- Društvene strukture i gospodarstvo.
- Gradovi, trgovina i obrti.
- Grad sa svim funkcijama: turska Požega.
- Grad kao prometni i poslovni centar: turski Osijek.
- Dinamika društvenih konflikata. Osamnaesto stoljeće u Bosni.
- Zaključci.
Način polaganja ispita: Student može dobiti potpise i ocjenu ako sakupi sve tražene bodove (vidi rubriku ECTS-bodovi). Ukupna ocjena formira se na osnovu ocjene rada u nastavi te na osnovu pismenog ispita u omjeru 50:50%. Pismeni ispit znanja izvodi se na kraju semestra, u predviđenim ispitnim rokovima. Pitanja za ispit znanja bit će koncipirana na osnovu ispitne literature i predavanja.
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta: Nastavnik kontinuirano prati i vrednuje rad svakog studenta. Uspješnost izvedbe nastavnika provjerava se anonimnom anketom, koja se među studentima provodi na kraju semestra.
Ispitna literatura:
Nenad Moačanin, Turska Hrvatska, Zagreb 1999, 211 str.
Nenad Moačanin (koautorstvo sa Željkom Holjevcem), Hrvatsko-slavonska Vojna Krajina i Hrvati pod vlašću Osmanskoga Carstva u Ranome Novom vijeku, Zagreb 2007., 108-176; 180-186.