Untitled Document

INTERPRETATIVNI MODELI TEORIJE DEMOGRAFSKE TRANZICIJE

Nositelj i izvođač: dr. sc. Božena Vranješ-Šoljan, red. prof.
ECTS bodovi: 4
Šifra:
Kratica:
Jezik: hrvatski
Trajanje: jedan semestar, zimski
Status: izborni predmet na diplomskim studiju povijesti
Oblik nastave: 30 sati predavanja
Cilj kolegija: upoznavanje studentica/studenata s različitim populacijskim teorijama iz kojih se u 20. stoljeću razvila dominantna teorija demografske tranzicije. Širi je cilj uputiti studentice/studente na mogućnosti proučavanja povijesne demografije i korištenja njezinih metoda u historiografskom istraživanju.
Sadržaj: Teorijska misao o stanovništvu u razdoblju kasnofeudalnih odnosa; populacijski stavovi ranih  ekonomista; merkantilisti, fiziokrati, kameralisti; Malthusovo učenje o stanovništvu; kritičari Malthusa; nositelji ideja ekonomskog liberalizma; demografska istraživanja u Habsburškoj Monarhiji; demografska istraživanja u Hrvatskoj; teorija demografske tranzicije; primjena teorije demografske tranzicije u povijesnoj demografiji; povijesna demografija kao pomoćna povijesna znanost u povijesnom istraživanju.  
Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu: dopuna obveznoj nastavi na diplomskom studiju povijesti, smjer 19. i 20. stoljeće.
Metode: izlaganje, tumačenje, komparacija, raspravljanje i razgovor o pročitanim tekstovima.
Način polaganja ispita: usmeni i pismeni.
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe nastave: aktivnost studenata, uspjeh na ispitu, evaluacija nastavnikova rada.


Raspored nastave
:

1. tjedan
Uvodno izlaganje o predmetu i problemima njegova proučavanja. Objašnjenje temeljnih pojmova, upoznavanje s literaturom.

2. tjedan
Tema: Početak sustavnih demografskih istraživanja. Društveno uvjetovana smrtnost uzrokovana pojavom kuge. Značenje djela Danijela Defoa Dnevnik godine kuge. Istraživanja Johna Graunta, Edmonda Halleyja  Petera Süssmilcha.

3. tjedan
Tema: Problem prenaseljenosti i problem nedostatka stanovništva u Europi krajem 17. i početkom  18. stoljeća. Populacijski stavovi nacionalnih država. Merkantilizam. Ideje i učenja Jeana- Baptista Colberta, William Pettyja, Richarda Cantillona.

4. tjedan
Tema: Fizokrati, njihovo učenje i najvažniji predstavnici. Francois Quesnay i njegova teorija. Načela Adama Smitha u Bogatstvu naroda.

5. tjedan
Tema: Thomas Robert Malthus i antipopulacijska teorija. Uzroci prihvaćanja pesimizma Malthusova učenja u Francuskoj.

6. tjedan
Tema: Populacijska istraživanja povezana s industrijskom revolucijom. Ideje Davida Ricarda i John Stuarta Milla. Kritičari Malthusova učenja.

7. tjedan
Tema:Stavovi marksista prema stanovništvu. Teorija tehnološke nezaposlenosti, odnos rada i kapitala. Učenje Johna Maynarda Keynsa o posljedicama smanjivanja stanovništva.

8. tjedan
Tema: Populacijska istraživanja u habsburškim zemljama. Kameralisti. Ideje  Nikole Škrleca Lomničkog. Istraživanja stanovništva u Hrvatskoj u okviru znanstvenih projekata i sveučilišnih studija.

9. tjedan
Doprinos Petra Matkovića, Frana Vrbanića i Milovana Zoričića znanstvenom proučavanju populacijske problematike u Hrvatskoj.

10. tjedan
Tema: Teorija demografske tranzicije. Opće postavke teorije. Istraživači koji su teoriju razvili.

11. tjedan
Tema: Pristupi u interpretaciji povijesnog modela demografske tranzicije u Hrvatskoj. Problematizacija nekih obilježja toga modela.

12. tjedan
Tema: Tema: Primjena teorije demografske tranzicije i njezina povezanost s procesom modernizacije.

13. tjedan
Tema: Povijesna demografija - pomoćna znanost u povijesnom istraživanju.

14. tjedan
Tema: Povijesna znanost – ishodište povijesne demografije.

15. tjedan
Tema: Završni zaključci izbornog kolegija.


Literatura

1. Wertheimer-Baletić, A., Stanovništvo i razvoj. Zagreb: MaTe, 1999.
2. Stipetić, V., Povijest hrvatske ekonomske misli (1298.-1847.). Zagreb; Golden marketing, 2001.
3. Stipetić, V. i Vekarić, N., Povijesna demografija Hrvatske. Zagreb – Dubrovnik: HAZU, 2004.
4. Vranješ-Šoljan, B., Stanovništvo Banske Hrvatske. Demografska slika Banske Hrvatske u kontekstu društveno-povijesnih promjena od 1850. do 1910. Zagreb: Educa, 2009.


Objavljeno: 16.12.2014.