EUROPSKA I SVJETSKA POVIJEST RANOGA NOVOG VIJEKA


Predavači:


prof. dr. Drago Roksandić, redovni profesor,
dr. sc. Zrinka Blažević, asistent


Šifra predmeta:
PO1009 i PO1010 (jednopredmetni studij)
PO1036 i PO1037 (dvpredmetni studij)


Kratica predmeta:EURRNV


ECTS bodovi:
Jednopredmetni – 7 (predavanja i seminar) ili 5 (samo predavanja)
Dvopredmetni – 6 (predavanja i seminar) ili 3 (samo predavanja)


Jezik: hrvatski
Trajanje: 1 semestar (zimski)
Status:obvezatni
Oblik nastave: 2 sata predavanja i 2 sata seminara tjedno
Uvjeti: položen ispit iz predmeta Europska i svjetska povijest srednjeg vijeka


Sadržaj: U fokusu ovoga predmeta bit će ključni fenomeni, strukture i procesi koji su na političkom, socijalnom, ekonomskom, ekološkom i kulturnom području oblikovali ranonovovjekovno razdoblje ljudske povijesti. Izuzev klasičnih historiografskih tema poput humanizma, renesanse, reformacije, geografskih otkrića, znanstvene revolucije i prosvjetiteljstva, posebna će se pozornost posvetiti i ranonovovjekovnim materijalnim i simboličkim kulturama, kulturi okoliša, rodnoj problematici, fenomenima svakodnevice, procesima transfera, socijalnog "discipliniranja" i "konfesionalizacije", alternativnim praksama i sl. Pružit će se i sistematski uvid u glavne fenomene i procese koji obilježavaju ranonovovjekovnu povijest američkog i afričkog kontinenta, odnosno orijentalnih civilizacija Indije, Kine i Japana. Jednopredmetni studenti obvezno, a ostali optativno mogu sudjelovati u radu seminara iz Europske i svjetske povijesti ranoga novog vijeka. Program rada seminara mijenjat će se svake akademske godine, a izbor tema i problemskih kompleksa formirat će se sukladno recentnim istraživačkim pravcima i trendovima u historiji ranonovovjekovlja. Za početak su predviđeni seminar iz historijske imagologije (Kulturalno i konfesionalno Drugo u ranome novom vijeku) te rodne historije (Konstrukcija i percepcija roda u ranome novom vijeku).


Razvijanje općih i specifičnih kompetencija (znanja i vještina): Cilj predmeta je upoznavanje temeljnih fenomena, procesa i koncepata ranonovovjekovne svjetske povijesti, te usvajanje kritičkih, analitičkih i interpretacijskih vještina nužnih za produbljeno razumijevanje i konceptualiziranje temeljnih fenomena povijesti ranomodernog doba. Osobit će naglasak biti na razvijanju šire i slojevitije perspektivizacije koja omogućuje prepoznavanje i interpretativno raščlanjivanje kompleksnih i dinamičnih političkih, ekonomskih i kulturnih promjena i kontinuiteta, međuovisnosti i konflikata koji obilježavaju europsku i svjetsku povijest ranoga novog vijeka. Cilj seminarskoga rada jest razvijanje sposobnosti i vještina prikupljanja, selektiranja analize i sintetiziranja činjenica i koncepata, njihovo razumijevanje i evaluacija, konceptualizacija problema, te konačno njihova adekvatna usmena i pismena prezentacija. Velika će se pozornost također posvetiti umijeću problemske analize i interpretacije povijesnih izvora iz perspektive različitih teorijskih pravaca i paradigmi suvremene historijske znanosti.


Oblici provođenja nastave i način provjere znanja: Predmet Europska i svjetska povijest u ranome novom vijeku sastoji se od predavanja i seminara. Od studenata se očekuje da redovito pohađaju predavanja i aktivno sudjeluju u nastavi, a kraju semestra predviđen je pismeni ispit. Seminarska nastava iz predmeta Europska i svjetska povijest ranoga novog vijeka izvodit će se u formi kraćih uvodnih predavanja, grupnih diskusija i individualnih prezentacija. Osnova za evaluaciju individualnog studentskog doprinosa na seminaru bit će individualni i grupni rad te aktivnost na satu, što će jednopredmetnim studentima utjecati na zaključnu ocjenu iz predmeta Europska i svjetska povijest ranoga novog vijeka u omjeru od 50% .


Način polaganja ispita: Predviđen je pismeni ispit koji će se sastojati od dva dijela: testa znanja i problemskog eseja.


Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta: Nastavnik će tijekom semestra kontinuirano pratiti i vrednovati svaki tip pojedinačnog studentskog doprinosa. Uspješnost nastavnikove izvedbe provjeravat će se anonimnom studentskom anketom na kraju semestra.


ECTS bodovi i obrazloženje: 5 bodova predavanje i 2 boda seminar. Pohađanje 30 sati nastave donosi 1 bod, izvršavanje nastavnih obveza na predavanjima (kratki eseji, diskusije) 2 boda, izvršavanje nastavnih obveza na seminaru (analiza i interpretacija izvora i literature, izrada bibliografija i specijalnih baza podataka) 2 boda, priprema ispita 2 boda.


Ispitna literatura:

  • The Times, Atlas svjetske povijesti. Zagreb, 1986., str. 144 - 205.
  • Povijest svijeta od početaka do danas. Zagreb, 1990., str. 422 - 553.
  • Braudel, Fernand. Civilizacije kroz povijest, Zagreb, 1990., str. 37 - 107, 127 - 144, 171 - 191, 206 - 220, 249 – 259, 271 – 321, 361 - 406.


Dopunska literatura

  • Cameron, Euan (ur.). Early Modern Europe. An Oxford History. Oxford, 1991.
  • Chaunu, Pierre. Civilizacija klasične Evrope. Beograd, 1977.
  • Dragičević, Ivo. Kina: od nebeskog carstva do današnjeg dana. Zagreb, 2002.
  • Franzen, August. Pregled povijesti crkve. Zagreb, 1996.
  • Hitti, Philipp. Istorija Arapa od najstarijih vremena do danas. Sarajevo, 1988.
  • Matuz, Jozef. Osmansko Carstvo. Zagreb, 1992.
  • Oliver, Roland – Fage, J. D. Kratka povijest Afrike. Zagreb, 1985.
  • Rietbergen, Pieter. Europe. A Cultural History. London & New York, 1998.
  • Roberts, J. M. Povijest Europe. Zagreb, 2003., str. 239 - 343.
  • Totman, Conrad. Povijest Japana. Zagreb, 2003.
  • (iscrpniji popis biti će objavljen na web stranici Odsjeka za povijest)


Objavljeno: 16.12.2014.