EUROPSKA I SVJETSKA POVIJEST 1918-1945.



Predavači:


dr. sc. Božena Vranješ-Šoljan, red. prof.,
Ida Ograjšek Gorenjak, asistent


Šifra predmeta:
PO1020 (jednopredmetni studij)
PO1046 (dvopredmetni studij)


Kratica predmeta:
EUR20A


ECTS bodovi:
Jednopredmetni – 8
Dvopredmetni – 6


Jezik: hrvatski
Trajanje: 1 semestar (zimski)
Status: obvezatni
Oblik nastave: 2 sata predavanja i 2 sata seminara tjedno, ukupno 60 sati
Uvjeti: položeni ispiti iz predmeta Europska i svjetska povijesti 19. stoljeća, Hrvatska povijest 19. stoljeća i Europske regije i hrvatska povijest 19. stoljeća te upisan peti semestar
Ispit: pismeni


Sadržaj: Svjetski poredak nakon 1918. Francuska kao europska okosnica versailleskog poretka. Teritorijalni i manjinski problemi u Europi. Socijalnih nemiri. Ruski boljševizam. Načela opće i regionalne sigurnosti. Liga naroda. Mala Antanta. Politički modeli u Zapadnoj, Srednjoj i Jugoistočnoj Europi. Agrarni pokreti. Pseudoparlamentarizam u Srednjoistočnoj Europi. Talijanski fašizam. Gospodarska depresija. Američki New Deal. Stvaranje Commonwealtha. Nacizam i japanski militarizam. Građanski rat u Španjolskoj. Interamerički odnosi. Demografski trendovi. Kultura, znanost i obrazovanje. Politički, vojni, gospodarski i socijalni aspekti Drugog svjetskog rata. Rad u seminaru uključuje analizu i prezentaciju različite povijesne građe (izvorna, objavljena, političke biografije, novinstvo).


Cilj: Unutar sadržaja ovoga predmeta studenti će se upoznati s društveno-političkim zbivanjima i procesima u europskoj i svjetskoj povijesti u međuratnom razdoblju i za vrijeme Drugog svjetskog rata. Posebna će se pažnja posvetiti raspravljanju i tumačenju povijesno-političkih koncepata i pojmova koji su bitni za razumijevanje promjena koje je uzrokovao Prvi svjetski rat. Pojedini povijesni fenomeni toga razdoblja objasnit će se regionalnim i globalnim pristupom. Studenti će se osposobiti za samostalno služenje izvorima i literaturom. To će im pomoći u produbljivanju i dopunjavanju stečenog znanja, a osobito u razvijanju sposobnosti kritičkog mišljenja, odgovornom prihvaćanju stvarnosti (povijesne i suvremene) te stjecanju opće kulture primjerene visokom obrazovanju.


Način praćenja uspješnosti nastave: Sudjelovanje u raspravama, pisanje eseja, prezentiranje obrađenih tema, individualno i grupno konzultiranje tijekom semestra, korištenje resursa izvan zgrade Fakulteta (primjerice, rad u knjižnicama, arhivima), redovito pohađanje nastave.Uz to, obavit će se završna evaluacija nastave s obzirom na uspješnost rada nastavnika.


Obvezatna literatura:

  • Povijest svijeta od početka do danas. «Naprijed», Zagreb, 1990., str. 600-697.

  • Jacques Le Rider, Mitteleuropa. «Barbat», Zagreb, 1998.

  • Piotr S. Wandycz, Cijena slobode. «Srednja Europa», Zagreb, 2004., str. 241-292.

Dopunska literatura:

  • Kronologija: Hrvatska – Europa – Svijet. «Novi liber», Zagreb, 1996.

  • A.J.P. Taylor, Uzroci Drugog svjetskog rata. «Znanje», Zagreb, 1994.

  • Američka povijest – kratki prikaz (urednik Howard Cincotta) USIA, str. 244-275.



   


Objavljeno: 16.12.2014.