HRVATSKO DRUŠTVO I KULTURA U 19. STOLJEĆU 



Nastavnici: dr.sc. Iskra Iveljić, izv. prof.

            dr. sc. Mario Strecha, izv. prof.

 

ECTS bodovi: 6

 

Šifra:

 

Kratica:

 

Jezik: hrvatski

 

Trajanje: jedan semestar, zimski

 

Status: obavezni predmet na diplomskom studiju povijesti, 19. i 20. stoljeće

 

Oblik nastave: 15x2 sata= 30 sati predavanja i 15x2=30 sati seminara, ukupno 60 sati

 

Cilj kolegija: nastavljajući na znanja stečena na preddiplomskom studiju, studente se upoznaje s hrvatskim društvom i kulturom tijekom dugog 19. stoljeća, pri čemu se osobita pozornost pridaje naglašavanju kontinuiteta i diskontinuiteta 19 .i 20. stoljeća te komparaciji razvojnih procesa u Hrvatskoj i Europi.

 

Sadržaj: Kasnostaleško društvo i kultura Banske Hrvatske; Društvo i kultura u Istri, Dalmaciji i Vojnoj krajini u predožujskom razdoblju; Društvene promjene i kulturna djelatnost u razdoblju neoapsolutizma

Kultura u funkciji izgradnje moderne nacije; Hrvatska moderna; Svakodnevni život u ruralnim i urbanim sredinama na prijelomu stoljeća

 

Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu: posrijedi je obavezan predmet na diplomskom studiju povijesti 19. i 20. stoljeća koji je inkorporiran u dijakronijsku vertikalu programa

 

Način polaganja ispita: pismeni, usmeni

 

Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe nastave: aktivnost studenata na nastavi, evaluacija nastave od strane studenata, uspjeh na ispitu

 

Metode: komparacija, izlaganje, tumačenje; individualni rad sa studentima na seminaru 


Raspored nastave:

  1. tjedan: Kasnostaleško društvo i kultura 1: plemstvo, svećenstvo, časnici; staleško građanstvo
  2. tjedan: Kasnostaleško društvo i kultura 2 – stanje na selu
  3. tjedan: Društvo i kultura u predožujskom razdoblju – komparacija stanja u pojedinim hrvatskim zemljama: Banskoj Hrvatskoj, Vojnoj krajini, Istri, Dalmaciji.  Protomodernizacijski procesi – vertikalna i horizontalna mobilnost, socijalna dinamika, geneza modernog građanstva
  4. tjedan: Društvene promjene i kulturna djelatnost u razdoblju neoapsolutizma
  5. tjedan: Kultura u funkciji izgradnje moderne nacije 1 moderno građansko društvo i kultura – udruge, institucije, novinstvo, razvoj javnosti, kultura čitanja, umjetnost, prosvjeta
  6. Kultura u funkciji izgradnje moderne nacije 2. Komparacija stanja u pojedinim hrvatskim zemljama: Banskoj Hrvatskoj, Vojnoj krajini, Istri, Dalmaciji. 
  7. tjedan: pismena provjera znanja
  8. tjedan: Hrvatsko društvo u razdoblju postupne preobrazbe 1880 -1900. Društveni položaj žena i njihova uloga u kulturnom i prosvjetnom životu.
  9. tjedan: Hrvatska moderna; kazalište i glazbeni život
  10. tjedan: Hrvatska moderna; književnost
  11. tjedan: Hrvatska moderna: likovne umjetnosti
  12. tjedan: Svakodnevica modernog građanstva na prijelomu stoljeća– obiteljski život, djeca i adolescenti, slobodno vrijeme
  13. tjedan: Svakodnevica modernog građanstva - kultura stanovanja, kultura smrti;
  14. tjedan: Svakodnevni život u uraralnim sredinama
  15. tjedan: zaključna razmatranja - hrvatsko društvo i kultura u (srednjo)europskom kontekstu; priprema za završni dio ispita
 


 


    Raspored nastave na seminaru po tjednima: 

    1. tjedan: uvodna razmatranja, dogovor o studentskim obavezama, prezentacija tema pogodnih za usmena izlaganja i pisane seminarske radove
    2. tjedan: izvori za povijest hrvatskog društva i kulture u 19. stoljeću; naglašavanje važnosti nepisanih izvora (predmeti materijalne kulture, fotografije, tonski zapisi), umjetničkih djela
    3. nastavnikova prezentacija jednog od odabranih izvora
    4. studentske prezentacije
    5. studentske prezentacije
    6. studentske prezentacije
    7. studentske prezentacije
    8. diskusija o održanim prezentacijama i predanim pismenim radovima
    9. terenska nastava, odlazak u neki od muzeja, arhiva ili drugih institucija
    10. studentske prezentacije
    11. studentske prezentacije
    12. studentske prezentacije
    13. studentske prezentacije
    14. diskusija o održanim prezentacijama i predanim pismenim radovima
    15. zaključna razmatranja; priprema za završni dio ispita
 

 


    Temeljna literatura:

    M. Gross-A. Szabo, Prema hrvatskom građanskom društvu, Zagreb, 1992., 527-575.

    M. Gross,O položaju plemstva u strukturi elite u sjevernoj Hrvatskoj potkraj 19. i na početku 20. stoljeća, Historijski zbornik 1978.-79, 123-149.

    I. Iveljić, Očevi i sinovi. Privredna elita Zagreba u drugoj polovici 19. stoljeća, Zagreb, 2007., str. 278-414.

    Karl Kaser, Slobodan seljak i vojnik. Povojačeno društvo (1754.-1881.), sv. 2, Zagreb, 1997

    Stijepo Obad, Dalmatinsko selo u prošlosti, Split, 1990.

    Josip Vrandečić, Dalmatinski autonomistički pokret u 19. stoljeću, Zagreb, 2002.

    Identitet Istre. Ishodišta i perspektive, ur. Marino Manin et al., Zagreb, 2005.

    .

     

    Dopunska literatura:

    P. Burke, Očevid. Upotreba slike kao povijesnog dokaza, Zagreb, 2003.

    Kulturni stereotipi. Koncepti identiteta u srednjoeuropskim književnostima, ur. Oraić-Tolić, Dubravka et al., Zagreb, 2006.

    Vinko Brešić, Čitanje časopisa: uvod u studij književne periodike 19. stoljeća, Zagreb, 2005.

    N. Batušić-Z. Kravar-V. Žmegač, Književni protusvjetovi: poglavlja iz hrvatske moderne, Zagreb, 2001.

    Katalozi izložbi Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu: Bidermajer u Hrvatskoj (Zagreb, 1997.), Historicizam u Hrvatskoj (2000.) i Secesija u Hrvatskoj (2004.) te ostala literatura sukladno interesima studenata i temama seminarskih radova i prezentacija. 


Objavljeno: 16.12.2014.