Hrvatska i Europa u 19. stoljeću: komparatističke teme
Dr. sc. Petar Korunić, redoviti profesor
Dr. sc. Damir Agičić, izvanredni profesor
Dr. sc. Željko Holjevac, docent
ECTS bodovi: 6
Jezik: hrvatski
Trajanje: jedan semestar
Status: obvezatni
Oblici nastave: 2 sata predavanja i 2 sata seminara tjedno
Ispit: usmeni
Uvjet: završen preddiplomski studij
Sadržaj predmeta:
U predmetu će se produbljenije nego na preddiplomskoj razini govoriti o povijesti 19. stoljeća, kao i o položaju hrvatskih zemalja u tadašnjoj Europi i o odnosu hrvatskih političkih, gospodarskih i kulturnih elita prema bitnim pitanjima moderne europske povijesti. Obrađivat će se izabrane teme o kontinuitetima i promjenama u svjetlu modernizacijskih i nacionalno-integracijskih procesa, kao i o utjecajima europskih zbivanja na hrvatske zemlje, a također i o međusobnom prožimanju hrvatske i regionalne povijesti, primjerice teme poput: stanovništvo, demografske promjene, etnokonfesionalne varijable, agrarna transformacija, industrijalizacija, strukture zanimanja, komunikacije, urbanizacija, razvoj modernog školstva i kulture, širenje pismenosti, stambene i zdravstvene prilike, ekohistorijski aspekti, nacije i nacionalizmi, kapital i rad, vojska, pravo, svakodnevni život, obitelj, radnički pokreti i žensko pitanje, migracije, Hrvati u odnosu prema Francuskoj revoluciji, Napoleonovim ratovima, zbivanjima i reformama u Osmanskom Carstvu (osobito Bosni i Hercegovini, Srbiji, Crnoj Gori), liberalizmu, konzervativizmu, socijalizmu, austroslavizmu, panslavizmu, federalizmu, trijalizmu, modernizacijskim procesima i stvaranju hrvatske nacije u kontekstu oblikovanja modernih nacija u Habsburškoj Monarhiji (Austro-Ugarskoj) i drugim europskim zemljama, revoluciji 1848./49., Istočnom pitanju, balkanskim krizama, Prvom svjetskom ratu i sl.
Cilj i kompetencije:
Cilj je proširiti znanja studenata na polju poznavanja problematike europske i svjetske povijesti od kraja 18. do početka 20. stoljeća općenito, kao i znanja studenata o položaju Hrvatske u Europi i o odnosima Hrvata s drugim europskim narodima u to doba. Usto, studenti će se osposobljavati za misaono što izdiferenciranije promišljanje hrvatske povijesti u europskom kontekstu i razumijevanje međusobnih prožimanja i uzajamnih uvjetovanja, a pripremat će se i za samostalan istraživačko-znanstveni rad, što podrazumijeva upoznavanje s problematikom, definiranje istraživačkog pitanja, pronalaženje literature i izvora, analiza sakupljenog materijala i, napokon, pisanje i prezentacija rada.
Način rada:
Nastava će se odvijati u obliku predavanja i seminara. Na seminarima će studenti, radeći na izvorima (arhivska građa, objavljeni izvori, novine, izvori na Internetu), pripremati seminarske radove i prezentacije o pojedinim pitanjima i problemima, raditi u skupinama i raspravljati o ključnim problemima i povijesnim procesima koji se tiču sadržaja seminara.
TJEDNI RASPORED:
1. tjedan
Predavanje: Uvodno predavanje. Osnovni pojmovi i metodološke odrednice. Historiografija.
Seminar: Upoznavanje s radom u seminaru, te s temama i izvorima.
2. tjedan
Predavanje: Hrvatsko i europsko stanovništvo. Etnokonfesionalne varijable. Demografske promjene. Životni uvjeti stanovništva: sličnosti i razlike. Migracije: iseljavanje i doseljavanje.
Seminar: Analiza izvora. Čitanje referata. Rad u grupi. Diskusija.
3. tjedan
Predavanje: Modernizacija: teorijske dihotomije (tradicionalni i moderni svijet) i osnovni oblici (politička, društvena, ekonomska, kulturna itd.). Strukture zanimanja: kontinuiteti i promjene u europskim i hrvatskim zemljama.
Seminar: Analiza izvora. Čitanje referata. Rad u grupi. Diskusija.
4. tjedan
Predavanje: Agrarna transformacija: poljoprivredna proizvodnja i promjene na europskom i hrvatskom selu.
Seminar: Analiza izvora. Čitanje referata. Rad u grupi. Diskusija.
5. tjedan
Predavanje: Industrijalizacija. Rudarstvo. Obrt i trgovina. Kapital i rad.
Seminar: Analiza izvora. Čitanje referata. Rad u grupi. Diskusija.
6. tjedan
Predavanje: Promet i veze (ceste i putevi, željezničke pruge, jedrenjaci i parobrodi). Moderne komunikacije (pošta, telegraf, telefon) u Hrvatskoj i Europi.
Seminar: Analiza izvora. Čitanje referata. Rad u grupi. Diskusija.
7. tjedan
Predavanje: Urbanizacija: tradicionalni i moderni grad, omjeri gradske i seoske populacije u europskim i hrvatskim zemljama.
Seminar: Analiza izvora. Čitanje referata. Rad u grupi. Diskusija.
8. tjedan
Predavanje: Obrazovanje. Razvoj modernog školstva i građanske kulture. Širenje pismenosti.
Seminar: Analiza izvora. Čitanje referata. Rad u grupi. Diskusija.
9. tjedan
Predavanje: Zdravstvene i stambene prilike. Financije. Banke i štedionice. Prihodi i rashodi. Osiguranja. Krediti. Pravo i pravosuđe. Vojska.
Seminar: Analiza izvora. Čitanje referata. Rad u grupi. Diskusija.
10. tjedan
Predavanje: Ekohistorijski aspekti (čovjek i prirodna sredina). Moderne institucije (političke, ekonomske, kulturne i dr.). Politički sustavi i oblici vladavine. Mediji (novine). Svakodnevni život. Obitelj. Žene. Marginalne skupine.
Seminar: Analiza izvora. Čitanje referata. Rad u grupi. Diskusija.
11. tjedan
Predavanje: Liberalizam, konzervativizam i socijalizam u europskim i hrvatskim zemljama od Francuske revolucije do Prvog svjetskog rata.
Seminar: Analiza izvora. Čitanje referata. Rad u grupi. Diskusija.
12. tjedan
Predavanje: Nacije i nacionalizmi: pregled i komparativno vrednovanje osnovnih teorija.
Seminar: Analiza izvora. Čitanje referata. Rad u grupi. Diskusija.
13. tjedan
Predavanje: Postanak modernih europskih nacija i oblikovanje hrvatske nacije u europskom kontekstu.
Seminar: Analiza izvora. Čitanje referata. Rad u grupi. Diskusija.
14. tjedan
Predavanje: Revolucije 1848./49. godine. Ideje i ideologije (austroslavizam, panslavizam, federalizam, trijalizam). Istočno pitanje. Balkanske krize.
Seminar: Analiza izvora. Čitanje referata. Rad u grupi. Diskusija.
15. tjedan
Predavanje: Prvi svjetski rat: Hrvati i Europa.
Seminar: Analiza izvora. Čitanje referata. Rad u grupi. Diskusija.
Način provjere znanja i polaganja ispita:
Ispit je usmeni i može se polagati odmah po završetku nastave. Završna ocjena donosit će se na temelju pojeidnačnog sudjelovanja u nastavi, redovitog pohađanja nastave, izrvšavanja seminarskih obveza i izrade referata (ukupno 30 % konačne ocjene) te na temelju ocjene iz usmenog ispita (70 % konačne ocjene).
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe nastave:
Uz praćenje redovnog pohađanja nastave i aktivnog sudjelovanja polaznika u nastavi, predviđena je evaluacija postignuća za svaku generacijsku grupu na temelju rezultata ispita i anketiranja polaznika o opsegu realizacije programa, načinima realizacije i mogućnostima polaznika da utječu na realizaciju.
Obavezna literatura:
1. I. T. Berend – G. Ránki, Evropska periferija i industrijalizacija 1780.-1914., Zagreb, 1996.
2. M. Hroch, Društveni preduvjeti nacionalnih preporoda u Europi, Zagreb, 2006.
3. H. Haselsteiner, Ogledi o modernizaciji u Srednjoj Europi, Zagreb, 1997.
4. E. Hobsbawn, Nacije i nacionalizam, Zagreb, 1993.
Dopunska literatura:
1. M. R. Hackson – J. R. Lampe, Balkan Economic History 1550-1950, Bloomington, 1982.
2. V. Katunarić, Sporna zajednica: novije teorije o naciji i nacionalizmu, Zagreb, 2003.
3. P. Korunić, Rasprava o izgradnji moderne hrvatske nacije: Nacija i nacionalni identitet, Slavonski Brod, 2006.
4. B. R. Mitchell, International Historical Statistics. Europe 1750-2000, Palgrave Macmillan, New York, 2003.
5. M. G. Mulhall, The Dictionary of Statistics, London, 1892. (Complement: London, 1911.)