Didaktika povijesti I. i II.
(I. i II.
semestar)
I. O PREDMETU
Status i trajanje predmeta:
Predmet Didaktika povijesti
I. i II. je obvezan predmet
u I. i II. semestru nastavničkog studija. Izvodi se na hrvatskom jeziku.
Oblici provođenja nastave:
Nastava obuhvaća predavanje
(3 sati tijekom I. semestra i 30 sati tijekom II. semestra) i
seminar (30 sata tjedno tijekom I. semestra i 30 sati tijekom
II. semestra).
Bodovna vrijednost predmeta:
15 bodova (8 bodova u I. semestru i 7 bodova u II. semestru)
- Opterećenje studenata u I. semestru: predavanja 60 radnih sati ili 2 boda, seminari i vježbe 120 radnih sati ili 4 boda, praćenje literature i konzultacije 50 radnih sati ili 2 boda (8 bodova).
- Opterećenje studenata u II. semestru: predavanja 60 radnih sati ili 2 boda, seminari i vježbe 120 radnih sati ili 4 boda, praćenje literature i konzultacije 40 radnih sati ili 1 bod (7 bodova).
Ispit:
Na kraju II. semestra (lipanj)
polaže se pismeni ispit koji obuhvaća gradivo I. i II semestra (umjesto
završnog ispita, studente/ice mogu prikupljati bodove na predispitima
koji se polažu u veljači i svibnju.
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta
Anketa o sadržaju predmeta
i načinu rada na predavanju, seminaru i nastavnoj praksi.
II. CILJ PREDMETA
Predmet Didaktika povijesti
osposobljava studente/studentice za samostalno izvođenje nastave
u osnovnoj i različitim tipovima srednjim školama (gimnazijama, srednjim
strukovnim školama). Tijekom nastave razvijaju se opće i specifične
studentske kompetencije potrebne za uspješno poučavanje povijesti.
Studenti/ studentice:
- Upoznaju mjesto i ulogu nastave povijesti u školskom sustavu Republike Hrvatske te nastavne planove i programe za osnovne i srednje škole.
- Upoznaju didaktičko-metodičke karakteristike suvremene nastave povijesti.
- Povezuju historijsko i didaktičko-metodičko teorijsko znanje s praktičnim nastavnim radom u osnovnoj i srednjoj školi.
- Primjenjuju teorijska saznanja i metodološke postavke suvremene historiografije u učenju i poučavanju povijesti.
- Upoznaju i kritički promišljaju o odgojno-obrazovnim ciljevima suvremene nastave povijesti i znaju ih odrediti prilikom planiranja nastave i pripremanja pojedinih nastavnih satova.
- Osposobljavaju se za izradu godišnjih planova te planiranje, pripremanje i izvođenje pojedinih nastavnih satova.
- Osposobljavaju se za praćenje, provjeravanje i ocjenjivanje učeničkih postignuća, uključujući i pripremanje učenika za vanjsko provjeravanje znanja.
- Razvijaju smisao za human i poticajan odnos s učenicima i osposobljavaju se za kreativan pristup pripremanju nastave.
- Osposobljavaju se za uporabu raznovrsnih nastavnih strategija, kao i medija komuniciranja koji čine suvremeno opremljenu povijesnu učionicu, uključujući i informacijsko-komunikacijsku tehnologiju.
- Upućuju se u kritičko opažanje i vrednovanje nastavnog procesa i vlastitog rada, razvijajući tako zanimanje za istraživanja u nastavi povijesti.
- Razvijaju potrebu za permanentnim stručnim usavršavanjem i poboljšavanjem vlastitog nastavno-pedagoškog rada.
III. NAČIN PROVJERE ZNANJA
I POLAGANJA ISPITA
Studentske obveze tijekom akademske godine:
Tijekom I. i II. semestra sustavno
se prate i vrednuju studentski radovi te redovito i aktivno sudjelovanje
u nastavi. Studenti/ studentice se za nastavu pripremaju čitanjem kraćih
tekstova vezanih uz teme koje se obrađuju na predavanjima i seminarima,
a u nastavi sudjeluju prezentacijom svojih radova, sudjelovanjem u raspravama
i pripremanjem kraćih izlaganja. Svoje radove tijekom akademske godine
studenti/ studentice prikupljaju u osobnu mapu (portfolio) koju su dužni
predočiti na kraju akademske godine.
Pismeni ispiti:
Pismeni ispit polaže se na
temelju obvezne literature na kraju II. semestra i obuhvaćaju gradivo
I. i II. semestra. Umjesto završnog ispita, studenti/ice mogu prikupiti
potrebne bodove na kolokvijima u veljači i svibnju.
Zaključna ocjena:
Tijekom akademske godine studenti/
studentice prikupljaju bodove na temelju kojih se formira konačna ocjena.
Studenti/ studentice mogu prikupiti maksimalno 100 bodova. Od toga se
60% bodova odnosi na redovito i aktivno sudjelovanje u nastavi i izradu
obveznih seminarskih radova tijekom akademske godine, a 40% bodova na
pisanje pismenih ispita koji su obvezni za sve studente.
Konačna ocjena zaključuje
se prema broju prikupljenih bodova. Za uspješno okončanje nastave
potrebno je prikupiti minimalno 51 bod. Prikupljenih 51-60 bodova donosi
ocjenu dovoljan (2), 61-80 bodova ocjenu dobar (3), 81-90 bodova ocjenu
vrlo dobar (4) i 91-100 bodova ocjenu odličan (5).
Raspored bodova je sljedeći:
- Kolokviji/ završni ispiti: 40 bodova (u slučaju kolokvija, 20 bodova za svaki ispit)
- Redovito pohađanje i aktivno sudjelovanje u nastavi: 10 bodova
- Obvezni seminarski radovi i vježbe: 35 bodova
- Izrada pripreme za nastavni sat (I. semestar, prosinac) – 4 boda
- Dva izvještaja s hospitiranja u osnovnoj i u srednjoj školi (I. semestar, siječanj) – 6 bodova (3 boda za svaki izvještaj)
- Izrada pripreme za ogledni sat (II. semestar, ožujak-travanj) – 5 bodova
- Izrada testa sa zadacima objektivnog i poluotvorenog tipa (II. semestar, svibanj) – 5 bodova
- Izrada makroplana i izvedbenog plana (II. semestar, svibanj-lipanj) – 10 bodova (5 bodova za svaki plan)
- Kraći pismeni radovi (vježbe) vezani uz predavanja i seminare tijekom oba semestra – 5 bodova
- Studentska mapa (portfolio): 5 bodova
- Nastavno-pedagoška praksa: 10 bodova (2 boda za prvi dio hospitiranja + 2 boda za drugi dio hospitiranja + 6 bodova za održavanje nastavnih satova). Bodove za hospitiranje dodjeljuju nastavnici-mentori, dok bodove za održavanje nastavnih satova dodjeljuju zajedno nastavnici-mentori i sveučilišni nastavnik metodike. (Vidi također poglavlje Nastavno-pedagoška praksa.)
- Dodatni bodovi: Dodatne bodove studenti/ studentice mogu prikupiti čitanjem dodatne literature, izradom prikaza i pisanjem dodatnih seminarskih radova.
IV. LITERATURA
Obvezna ispitna literatura:
- Robert Stradling, Nastava europske povijesti 20. stoljeća, Zagreb: Srednja Europa, 2003. Stranice: 1-31, 81-155, 205-272
- Danijela Trškan, Provjera i ocjenjivanje znanja u nastavi povijesti, Zagreb: Srednja Europa, 2005.
- Keith Jenkins, Promišljanje historije, Zagreb: Srednja Europa, 2008.
- Vladimir Poljak, Didaktika, Zagreb: Školska knjiga, 1990. (ili neko drugo izdanje). Stranice: 7-53, 74-166
- Vlasta Vizek Vidović, Majda Rijavec, Vesna Vlahović – Štetić, Dubravka Miljković, Psihologija obrazovanja, Zagreb: IEP-VERN, 2003. Stranice: 106-132, 203-256, 271-320
- Nastavni planovi i programi iz povijesti za osnovnu školu (5. – 8. razred) i srednje škole (gimnazije, četverogodišnje i trogodišnje srednje strukovne škole)
- Predmetni ispitni katalog iz povijesti za državnu maturu
- Materijali s predavanja
- Tjedna literatura za čitanje (vidi tablicu)
Dodatna literatura
Bit
će dodana naknadno.
I.
semestar
L I S T O P A D (tjedan 1-4) | |||
Tjedan | Predavanje |
Seminari |
Literatura za tjedno čitanje |
1. Uvodne informacije |
Program, obveze, literatura.
Zadaće i sadržaj metodike nastave povijesti |
Oblikovanje seminarskih grupa. Informacije o nastavno-pedagoškoj praksi. Dogovor o čitanju i praćenju tjedne literature – podjela obveza. | Bit će dodana naknadno! |
Ključni pojmovi: didaktika, metodika, nastava, odgoj, obrazovanje, učenje, poučavanje | |||
2. Nastava povijesti u odgojno-obrazovnom sustavu RH |
Školski sustav u RH.
Zakon o osnovnom i srednjem školstvu. Nastava povijesti u osnovnoj i srednjim školama. |
Značaj nastave povijesti
u obrazovanju i odgoju učenika. Obilježja dobre nastave povijesti.
Nastava povijesti – odgojni ili obrazovni predmet? |
|
Ključni pojmovi: predškolski, osnovnoškolski, srednjoškolski i visokoškolski odgoj i obrazovanje; nastava povijesti; redovna, izborna, dopunska i dodatna nastava; teorije razvoja; učenici s posebnim potrebama; daroviti učenici | |||
3. Nastava povijesti u europskom kontekstu |
Mjesto i položaj nastave
povijesti u Europi
Istraživanja nastave povijesti |
Analiza preporuke Vijeća Europe o nastavi povijesti i drugih relevantnih dokumenata o nastavi povijesti. |
|
Ključni pojmovi: istraživanja nastave povijesti | |||
4. Programi povijesti |
Nastavni planovi i programi
povijesti za osnovnu i srednje škole.
Predmetni ispitni katalog iz povijesti za državnu maturu. |
Analiza i usporedba programa povijesti. | |
Ključni pojmovi: nastavni plan, nastavni program, kurikulum, HNOS, državna matura, korelacija, interkulturalizam, kultura, identitet, rod |
S T U D E N I (tjedan 5-8) | |||
Tjedan | Predavanje | Seminar | Literatura za tjedno čitanje |
5. Pripremanje nastavnog sata (prvi dio) |
Priprema i njezini dijelovi;
osnovni pojmovi
Teorijski pristupi učenju i njihovo značenje za pripremanje nastave. Nastavna načela |
Analiza priprema i prepoznavanje osnovne didaktičko-metodičke terminologije. |
Bit će dodana naknadno! |
Ključni pojmovi: priprema, cilj, ishodi, metode, oblici rada, mediji poučavanja (nastavna sredstva i pomagala), teorije učenja; nastavna načela | |||
6. Pripremanje nastavnog sata (drugi dio) |
Artikulacija sata.
Etape nastavnog procesa. |
Analiza priprema s naglaskom na artikulaciju sata.Ponašanje nastavnika u razredu. |
|
Ključni pojmovi: artikulacija sata, etape nastavnog procesa, didaktički trokut, teorija obrade informacija | |||
7. Određivanje ciljeva i zadataka nastave povijesti |
Ciljevi nastave povijesti
u postojećim programima.
Revidirana Bloomova taksonomija i određivanje nastavnih ciljeva. |
Definiranje i određivanje ciljeva i ishoda na primjeru konkretnih nastavnih jedinica |
|
Ključni pojmovi: ciljevi, zadaci, ishodi/ postignuća; Bloomova taksonomija; materijalni, funkcionalni i odgojni zadaci nastave; kompetencije | |||
8. Oblici i metode rada u nastavi povijesti |
Oblici i metode rada u nastavi
povijesti.
Alternativni pristupi poučavanju |
Analiza primjera iz nastavne prakse: oblici i metode rada. Prednosti i nedostaci pojedinih oblika i metoda rada |
|
Ključni pojmovi: frontalni rad, različiti oblici samostalnog rada učenika (grupni rad, rad u paru, individualni rad), metode rada u nastavi (rad s povijesnim tekstom, rada s ilustrativnim materijalom, metoda razgovora, demonstracije, pisanja, praktičnih radovi) |
P R O S I N A C (tjedan 9-11) | |||
Tjedan |
Predavanje |
Seminar |
Literatura za tjedno čitanje |
9. Mediji poučavanja (nastavna sredstva) u nastavi povijesti. |
Vrste, odabir i priprema nastavnih
sredstava i pomagala.
Udžbenik u nastavi povijesti. Informatička tehnologija u nastavi povijesti |
Izrada plana ploče – vježba | Bit će dodana naknadno! |
Ključni pojmovi: nastavna sredstva, nastavna pomagala, udžbenik, radni udžbenik, Udžbenički standard | |||
10. Motivacija u nastavi povijesti |
Definicija i teorije motivacije.Motivacija u nastavi povijesti |
Vrste motivacijskih uvoda u sat.Izrada motivacijskog uvoda u sat |
|
Ključni pojmovi: ekstrinzična i intrinzična motivacija, teorije motivacije | |||
11. Rad s povijesnim izvorima I. |
Uvod u rad s povijesnim izvorima. Mogućnosti rada s povijesnim izvorima u nastavi povijesti. |
Razvoj vještina kritičkog mišljenja kroz rad s izvorima. Kako postavljati kvalitetna pitanja? | |
Ključni pojmovi: primarni i sekundarni izvori; materijalni, pisani, slikovni, zvukovni izvori; usmena povijest |
S I J E Č A N J (tjedan 12-15) | |||
Tjedan |
Predavanja |
Seminari |
Literatura za tjedno čitanje |
12. Rad s povijesnim izvorima II. |
Pisani izvori.Kako odabrati i pripremiti tekstove. Predložak za analizu pisanih izvora. Strategije rada s pisanim izvorima. |
Primjeri rada s pisanim izvorima. | Bit će dodana naknadno! |
Ključni pojmovi: pisani izvori, predložak za analizu pisanih izvora, strategije rada s pisanim izvorima | |||
13. Rad s povijesnim izvorima III. |
Slikovni izvori – vrste i funkcije u nastaviStrategije rada sa slikovnim izvorima |
Primjeri rada sa slikovnim izvorima. |
|
Ključni pojmovi: slikovni izvori, umjetničke slike, fotografije, karikature, plakati, zemljovidi | |||
14. Rad s povijesnim izvorima IV. |
Materijalni izvori: predmetiLokalna/ zavičajna povijest Muzeji Spomenici |
Primjeri rada s materijalnim izvorima. |
|
Ključni pojmovi: materijalni izvori, muzej, lokaliteti, spomenici | |||
15. Rad s povijesnim izvorima V. |
Nekonvencionalni izvoriFilm i TV u nastavi povijesti Usmena povijest |
Primjeri rada s filmom u nastavi povijesti. |
|
Ključni pojmovi: dokumentarni film, igrani film, televizija, usmena povijest. |
OSTALE STUDENTSKE OBVEZE TIJEKOM VII. SEMESTRA
- Nastavno-pedagoška praksa: 10 sati hospitiranja u osnovnoj školi i 10 sati hospitiranja u srednjoj školi (listopad – prosinac)
- Radovi: priprema (prosinac); izvještaji s hospitiranja (siječanj)
- Kolokvij (veljača)
II. (ljetni) semestarO Ž U J A K (tjedan 1-5) | |||
Tjedan |
Predavanje |
Seminar |
Literatura za tjedno čitanje |
1. Povijesni koncepti - kronologija |
Uloga povijesnih koncepata u konstrukciji historiografskih naracija i objašnjenja.Kronologija. Shvaćanje vremena kroz povijest.Razvoj kronološkog razumijevanja u nastavi povijesti. |
Strategije poučavanja o kronologiji – razrada pojedinih problema na primjerima iz nastave. |
Bit će dodana naknadno! |
Ključni pojmovi: vrijeme, računanje vremena, crta vremena, kronološke i sinkroničke tablice, povijesna razdoblja i kronološki okvir, tijek vremena, trajanje povijesnih događaja, vokabular koji se odnosi na tijek vremena | |||
2. Povijesni koncepti - kauzalnost | Kauzalnost u historiografiji.Kauzalnost u nastavi povijesti – temeljne postavke, problemi, nedoumice i strategije. |
Strategije poučavanja o kauzalnosti – razrada pojedinih problema na primjerima iz nastave. |
|
Ključni pojmovi: uzroci (dugoročni i kratkoročni), povod, posljedice, pripovijest, selekcija, kategorizacija, postmodernizam, postmodernizam | |||
3. Povijesni koncepti - promjena | Razumijevanje koncepata promjene i kontinuiteta u historiografiji i nastavi povijesti.Zašto empatija (ni)je moguća? |
Strategije poučavanja o promjeni i kontinuitetu – razrada pojedinih problema na primjerima iz nastave. |
|
Ključni pojmovi: promjena, kontinuitet, napredak, empatija | |||
4. Povijesni koncepti –interpretacija | Historiografija i interpretacija.Poučavanje o interpretacijama kao novina u europskim programima povijesti. Razine učenja o interpretacijama. |
Strategije poučavanja o interpretaciji - razrada pojedinih problema na primjerima iz nastave. |
|
Ključni pojmovi: činjenice, interpretacija, vrste interpretacija, značenje prošlih događaja, istraživanje, selekcija, (ne)pristranost, postmodernizam | |||
5. Multipers-pektivnost i kontroverza I. | Multiperspektivnost
Osjetljiva i kontroverzna pitanja Poučavanje o Holokaustu |
Strategije primjene multiperspektivnosti u nastavi povijesti – razrada pojedinih problema na primjerima iz nastave. |
|
Ključni pojmovi: multiperspektivnost, perspektiva/ perspektive, identitet, kontroverza, sjećanje |
T R A V A N J (tjedan 6-9) | |||
Tjedan |
Predavanje |
Seminar |
Literatura za tjedno čitanje |
6. Multipers-pektivnost i kontroverza II. | Udžbenici i multiperspektivnost
Udžbenici i nastava povijesti kao sjedišta pamćenja – konstrukcije identiteta i sjećanja Projekti: Poučavanje osjetljivih i kontroverznih pitanja u povijesti JI Europe i drugo |
Strategije primjene multiperspektivnosti u nastavi povijesti – primjeri različitih udžbenika povijesti (Izrael i Palestina, Irska, Japan, Južnoafrička Republika, Velika Britanija, SAD) |
Bit će dodana naknadno! |
Ključni pojmovi: pamćenje, sjećanje, identitet, udžbenici, perspektive | |||
7. Ocjenjivanje I. | Svrha ocjenjivanja.Vrste, način, funkcije, tehnike i oblici ocjenjivanjaPrednosti i nedostaci pismenog i usmenog ocjenjivanja Elementi ocjenjivanja i iskazivanje rezultata Pravilnik o ocjenjivanju |
Razrada pojedinih problema vezanih uz ocjenjivanje učeničkog znanja na primjerima iz nastave.Učestale pogreške kod ocjenjivanja i kako ih izbjeći. |
|
Ključni pojmovi: praćenje, provjeravanje, ocjenjivanje i vođenje učenika; vanjsko i unutarnje ocjenjivanje;dijagnostičko, formativno i sumativno ocjenjivanje; pismeno i usmeno ocjenjivanje; alternativno ocjenjivanje; analitičko i sintetitčko ocjenjivanje | |||
8. Ocjenjivanje II. | Pismeno provjeravanje i ocjenjivanje.Standardizirani testoviVrste i način konstrukcije zadataka u ispitima znanja.Zadaci objektivnog tipaUporaba povijesnih izvora u ocjenjivanju učenika |
Vježbe oblikovanja zadataka i pitanja za pismeno provjeravanje učeničkog znanja.Bloomova taksonomija i oblikovanje zadataka. Kako upotrebljavati izvore u testovima? |
|
Ključni pojmovi: testovi znanja, zadaci objektivnog tipa, zadaci poluotvorenog tipa | |||
9. Ocjenjivanje III. | Zadaci esejskog tipaAlternativno ocjenjivanje: nastavnog procesa, završnog rada, portfolija.Samoocjenjivanje i samovrednovanje |
Vježbe oblikovanja zadataka i pitanja za usmeno i pismeno provjeravanje učeničkog znanja.Ocjenjivanje zadataka esejskog tipa |
|
Ključni pojmovi: eseji, nestrukturirani i strukturirani esejski zadaci, bodovanje, klasifikacija, alternativno ocjenjivanj |
S V I B A N J (tjedan 10-13) | |||
Tjedan |
Predavanje |
Seminar |
Literatura za tjedno čitanje |
10. Ocjenjivanje IV. | Vanjsko provjeravanje znanjaDržavna matura, nacionalni ispiti, PISA Povijest na državnoj maturi. Natjecanja. |
Vježbe oblikovanja zadataka i pitanja za usmeno i pismeno provjeravanje i ocjenjivanje učeničkog znanja. |
Bit će dodana naknadno! |
Ključni pojmovi: državna matura, nacionalni ispiti, predmetni ispitni katalog, obvezni i izborni predmeti, kompetencije; PISA, prirodoslovlje, matematička i jezična pismenost | |||
11. Planiranje I. | Svrha planiranja u nastavi povijestiDugoročno, srednjoročno i kratkoročno planiranje nastave |
Dugoročno, srednjoročno i kratkoročno planiranje – proučavanje primjera iz nastavne prakse. |
|
Ključni pojmovi: dugoročno, srednjoročno i kratkoročno planiranje | |||
12. Planiranje II. | Izrada makroplana (orijentacijskog plana) i mikroplana (izvedbenog plana). |
Izrada makroplana (godišnjeg orijentacijskog plana) |
|
Ključni pojmovi: godišnje i polugodišnje planiranje, makroplan, orijentacijski plan; tematsko planiranje, mjesečno planiranje, izvedbeni plan, operativni plan | |||
13. Planiranje III. | Formativno ocjenjivanje i planiranje nastave |
Izrada mikroplana (izvedbenog plana) |
|
Ključni pojmovi: formativno ocjenjivanje, kriteriji uspjeha, povratna informacija |
L I P A N J (tjedan 14-15) | |||
Tjedan |
Predavanje |
Seminar |
Literatura za tjedno čitanje |
14. Nastavnik povijesti | Upravljanje razredom. Stvaranje pozitivnog ozračja. Uzroci i sprječavanje neprimjerenog vladanja. Učenici s posebnim potrebama |
Planiranje za učenike s posebnim potrebama |
Bit će dodana naknadno! |
Ključni pojmovi: nastavnik povijesti, razrednik, učenici s posebnim potrebama | |||
15. Nastavnik povijesti | Osobni razvoj nastavnika: pripravnički staž, stručni ispit. Razredništvo. Stručno usavršavanje i napre-dovanje u struci. Akcijska istraživanja nastave. |
Vođenje razredne administracije |
|
Ključni pojmovi: pripravnički staž, stručni ispit, razrednik, stručno usavršavanje, napredovanje, razredna administracija, akcijsko istraživanje |
OSTALE STUDENTSKE OBVEZE TIJEKOM VIII. SEMESTRA
- Nastavno-pedagoška praksa: održavanje nastave – dva pripremna i jedan ogledni sat (ožujak-travanj)
- Radovi: priprema za ogledni sat (travanj);izrada pismenog ispita (svibanj), izrada makro i mikroplana (svibanj-lipanj)
- Studentska mapa – portfolio (lipanj)
- Kolokvij (svibanj)
- Završni ispit (lipanj)