Naziv kolegija:Društvene grupe u
klasičnom svijetu i antička prozopografija I.
Naziv predmeta: DRUŠTVENE GRUPE U
KLASIČNOM SVIJETU I ANTIČKA PROZOPOGRAFIJA
Nastavnik:
Prof. dr. Bruna Kuntić-Makvić (nositelj), IngaVilogorac Brčić (predavač)
ECTS bodovi:
6
Jezik:
hrvatski
Trajanje:
jedan semestar, II. diplomskog studija stare povijesti, ljetni
Status:
obvezatni za drugostupnike studija stare povijesti; izborni za sve ostale
prvostupnike i drugostupnike (Tip izbornosti D)
Oblik nastave: 2 sata predavanja i 2 sata seminara tjedno
Uvjeti za upis kolegija: /
Cilj kolegija: Izdvojiti iz
korpusa stare povijesti odabranu problemsku cjelinu s područja društvene
povijesti i/ili prozopografije, kako bi polaznici
usvojili činjenice o određenoj problematici, te
na konkretnom sadržaju u praksi razmotrili mogućnosti građe, priručnika i literature i uvježbali metodologiju rada s njima.
Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu: Kolegij je dio
predmeta Društvene grupe u klasičnom svijetu i antička prozopografija. Uloga mu
je osigurati podrobnu obradu paradigmatskih tema iz antičke povijesti, za koju
nema vremena u kolegijima obuhvatnoga preglednog karaktera. Sadržaj se kolegija unutar naslovnog okvira mijenja svake
akademske godine, što se izražava ažuriranim silabom. U akad. g. 2016/17.
sadržaj kolegija je Egipat u rimsko doba. Pratit ćemo povijesne događaje, administracijsko
i društveno uređenje, kulturu, religiju te umjetnost u rimskom Egiptu, od
Augusta i osnutka rimske prefekturepa sve do kasne antike. Na temelju analize i
interpretacije predmetnih i pisanih izvora iz navedenog razdoblja steći će se, u
prvom redu, uvid u društvo rimskog Egipta, skupine osoba različita etničkog
podrijetla, društvenog položaja, zanimanja i spola. Kolegij će obuhvatiti i egipatske
fenomene koji su se utkali u rimski svijet, a mogu se pratiti i na hrvatskome
povijesnom prostoru. Studenti će tijekom seminara i sami istraživati dostupne
izvore i literaturu, da bi rasvijetlili pojedine fenomene društva rimskoga
Egipta.
Korištene metode: frontalna nastava, mentorski rad s polaznicima, osobni
istraživački zadaci na izvorima i literaturi.
Sadržaj
kolegija:
1. Predavanje:
Veze Egipta i Rima tijekom vladavine Ptolemejevića
Seminar: Pompej, Cezar, Antonije i
Kleopatra u pisanim izvorima
2. Predavanje:
Augustovo osvajanje Egipta
Seminar: Egipatski izvori o Augustu
3. Predavanje:
Uspostava rimske prefekture
Seminar: Administracijsko uređenje,
arhivi i sustav poreza
4. Predavanje:
Egipat za Flavijevaca
Seminar: Egipatski kultovi u
rimskom svijetu
5. Predavanje:
Egipat za Trajana i Hadrijana
Seminar: Obelisci u rimskom svijetu
6. Predavanje:
Egipat za Antonina i Severi
Seminar:Zenobijina okupacija Egipta
7. Predavanje:
Egipat za Dioklecijana i Konstantina
Seminar: Rimski carski kult u
Egiptu
8. Predavanje:
Život u egipatskim gradovima i selima
Seminar: Aleksandrija i Oksirinh
9. Predavanje:
Gospodarstvo i svakodnevni život
Seminar: Položaj žena i školovanje
10. Predavanje:
Demografija i društvo
Seminar: Katalozi kućanstava iz
Oksirinha
11. Predavanje:
Vojska
Seminar: Vojnici i utvrde
12. Predavanje:
Religija
Seminar: Svećenici, svečanosti i
hramska arhitektura
13. Predavanje:
Likovna umjetnost
Seminar: Fajumski portreti
14. Predavanje:
Pogrebni običaji
Seminar: Tekstovi rimskih sarkofaga
u Egiptu
15. Predavanje:
Kršćanstvo i pad Rimskog Carstva
Seminar: Kontinuitet egipatske
religije u kasnoj antici
Literatura:
A)
Obvezatna: Alan K. Bowman, EgyptafterthePharaohs.
332-642, fromAlexander to the Arab conquest, Berkeley and Los Angeles:
University ofCalifornia Press 1986, LiviaCapponi, Roman Egypt, London: BristolClassical Press 2011, Petar Selem, Izidin trag, Split: Književni krug 1997.
B) Dopunska: Richard Alston, SoldierandSocietyin Roman Egypt, London:
Routledge 1995, Roger S. Bagnal i Bruce W. Frier, Demographyof Roman Egypt, Cambridge: Cambridge University Press
1994,J. GraftonMilne, HistoryofEgypt,
vol. V. Roman Rule, London: Methuen&co.Ltd. 1898,
ChristinaRiggs, TheBeautifulBurialin
Roman Egypt, Oxford: Oxford University Press 2005.
Način
polaganja ispita: Valorizira se polaznikov rad u kolegiju. Tijekom semestra može
postići 100 bodova urednim praćenjem nastave (10), izradom seminarskoga rada
(40 bodova), svladavanjem pismenog ispita (50 bodova).
Način
praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kolegija: povratna informacija od polaznika preko anonimne ankete