Naslov kolegija: Hrvatska moderna i suvremena povijest
Broj ECTS bodova: |
5 |
Ukupno sati nastave: |
30 sati |
Način polaganja ispita:
Pismeno |
pismeni rad 30% |
Usmeno |
usmeni ispit 50% |
Pismeno i usmeno |
|
Ostali načini |
aktivno sudjelovanje u nastavi 20% |
Cilj predmeta: |
Cilj predmeta je upoznati studente s dosadašnjim historiografskim dosezima o hrvatskoj modernoj i suvremenoj povijesti, upoznati ih s problemima istraživanja i mogućnostima novih istraživačkih pristupa u obradi hrvatske povijesti 19. i 20. stoljeća, osposobiti ih u metodološkim postupcima za uočavanje specifičnosti i varijacija, za kritičku analizu, ocjenu i sintezu te za znanja koja su im potrebna za samostalno rješavanje historiografskih problema na interdisciplinarni način. |
Okvirni sadržaj predmeta: |
Predmet će obuhvatiti razdoblje modernizacijskih procesa koje u hrvatskom društvu inicijalno počinje već potkraj 18. stoljeća, a naglašenije sredinom 19. te uz primjetne diskontinuitete traje tijekom čitavog 20. stoljeća. U tom razdoblju odvijali su se ključni procesi oblikovanja modernoga društva i nacija. Predmet će propitivati temeljne pretpostavke i uvjete u kojima su se ti procesi odvijali, njihovu ovisnost o vanjskim i unutarnjim čimbenicima, međusobnu isprepletenost te usporedivost sa sličnim procesima u Europi. Nastava ovog predmeta koncentrirat će se na obradu i analizu povijesnih segmenata koji tvore složeno tkivo liberalnih i tradicionalnih struktura te pojedinih problemskih tema tzv. dugog trajanja, kao što su, primjerice, agrarno pitanje, urbanizacija, industrijalizacija, nacionalne ideologije, državni sustavi i gospodarske koncepcije, prometna integracija, demografski procesi, građanska kultura, vojna komponenta, vjersko pitanje. Također, pozornost će se usmjeriti na obradu razdoblja i tema iz područja društvenog života druge polovine 19. i 20. stoljeća koje u hrvatskoj historiografiji nisu uopće obrađene, ili su pak interpretirane iz generalne povijesne perspektive bez dovoljno konkretnih poredbenih istraživanja europskih modela i hrvatskih posebnosti (svakodnevica, obiteljske strukture, žensko pitanje, obrazovanje i školstvo). Time će se nastojati barem donekle postići otklon od prevladavajućih tema iz političke povijesti te ujedno postići što ravnomjernija obrada svih hrvatskih povijesnih regija. |
Opće i specifične kompetencije (znanja i vještine) nakon položenog ispita: |
Očekuje se da će studenti nakon položenog ispita steći relevantna znanja iz hrvatske moderne i suvremene povijesti, osposobiti se za prezentiranje rada uz argumentirano vođenje javne rasprave, usvojiti vještinu kritičkog vrednovanja izvora i literature te promicati napredak društva temeljenog na znanju. |
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe nastave: |
Vijeće programa, u suradnji s nositeljem predmeta, organizirat će vrednovanje nastave putem anonimne ankete. |
Literatura potrebna za polaganje ispita: |
- |
Dopunska literatura: |
- |
NASTAVU IZVODE:
Voditelj: |
dr. sc. Ivo Goldstein, redoviti profesor |
Suradnici: |
- |
|
Objavljeno: 01.01.1970. |