BILATERALNI HRVATSKO-SLOVENSKI PROJEKT “Priče i strukture mitskog prostora/Zgodbe in strukture mitične pokrajine” (2016.-2017.)
Voditelji: dr. sc. Goran Pavel Šantek (FFZG) / dr. sc. Andrej Pleterski (ZRC-SAZU)
Suradnik: dr. sc. Tibor Komar
“Mjesto izvedbe i stvaranje grada” – koncepti umjetničkih intervencija u javnom prostoru
MJESTO IZVEDBE I STVARANJE GRADA
Šetnja kroz umjetničke intervencije u javnom prostoru
Povodom obilježavanja Europskog dana kreativnosti, 21. ožujka petero umjetnika – OKO, Ida Blažičko, Marko Pašalić, Duje Medić i Martina Mezak – interveniralo je u javnom prostoru kroz medij skulpture, murala, instalacije, performansa i zvučne instalacije u okviru projekta Mjesto izvedbe i stvaranja grada.
U ponedjeljak je održana šetnja za građane uz organizirano vodstvo kroz umjetničke intervencije u javnom prostoru, uz prisutnost umjetnika, voditelja projekta dr.sc. Nevene Škrbić Alempijević i dr.sc. Josipa Zankija, predsjednika HDLU-a te studenata etnologije i kulturne antropologije Filozofskog fakulteta u Zagrebu.
Marina Mesar OKO, Studentski centar
Mural Swan autorice Marine Mesar OKO je izniknuo na zidu kompleksa Studentskog centra, mjesta bogatog i kulturnim antropolozima izazovnog historijata, kojeg su raznolike funkcije simbolički ispunile mnogim značenjima. Međutim, unatoč slojevitom povijesnom kontekstu koji nudi nekoliko potencijalnih referentnih točaka, OKO se odlučila za ponešto osobniji pristup, fokusirajući se na vlastito poimanje i iskustvo ovog prostora. S obzirom da je na lokaciji u prošlosti izvela nekoliko radova, koncentrirala na čin nadograđivanja svoje vlastite povijesti. Dakle, preličila je svoj stari rad, nastao prije osam godina, i na tom istom mjestu naslikala novi, stvarajući tako neku vrstu osobnog palimpsesta i, u jednoj mjeri, odricanja od. Rad je nastao u suradnji sa studenticom Jozefinom Ćurković.
Ida Blažičko, prolaz Oktogon
Umjetnica Ida Blažičko postavila je instalaciju u zraku u centralnom dijelu prolaza Oktogon. Rad pod nazivom Aithérios izrađen je od prirodnog materijala protkan tankim bambusom. Iznimno lagan i prozračan, materijal ima određeni sjaj i prozirnost te se boja mijenja ovisno o jačini svjetla i dijelu dana. Umjetnica je odabrala upravo centralni dio Oktogona zbog toga što je kupola postala neprimjetna, a ljudi su oglušili na ljepotu prostora. Cilj je postav instalacije koja bi oplemenila prostor i naglasila njegovu veličanstvenost, te privukla pažnju prolaznika koji bi onda primijetili i samu kupolu s vitrajima. Razvoj ideje, nastanak samog rada te njegovo postavljanje pratila je studentica Katija Crnčević.
Marko Pašalić, Trg bana Josipa Jelačića
Umjetnička intervencija, performans Marka Pašalića na Trgu bana Jelačića zadnji je u nizu od šest foto-performansa koje je umjetnik izveo na raznim lokacijama u Zagrebu pod zajedničkim nazivom Grad – igralište nasumičnog pristupa. Trg bana Jelačića središnji je javni prostor grada Zagreba koji je, kao mjesto socijalne komunikacije i izražavanja javnog mijenja građana u odnosu na javne politike, umjetnik odabrao za mjesto posljednjeg performansa. Performas je osmišljen kao eksperiment koji propitkuje teorije suverenosti referirajući se na filozofe poput Carla Schmitta i Giorgija Agambena. Rad je nastao u suradnji sa studenticom etnolgije i kulturne antropologije Klarom Tončić.
Duje Medić, Europski trg
Umjetnička intervencija u prostoru autora Duje Medića nalazi se na Europskom trgu (križanje Cesarčeve i Bakačeve ulice). Stiroporna instalacija Autić s posebnim potrebama za trg s posebnim potrebama koja podsjeća na auto-igračku reakcija je na prijeporni kontekst nastanka Trga i kritika njegove arhitekture, urbanizma i likovnog oblikovanja te nastoji u prostor intervenirati humorom. Rad je nastao u suradnji sa studenticom etnologije i kulturne antropologije, Enom Grabar.
Martina Mezak, Trg žrtava fašizma
Rad Martine Mezak – Laughing Butterflies zvučna je instalacija postavljena kao dio Doma hrvatskih likovnih umjetnika, Meštrovićevog paviljona (Trg žrtava fašizma). Zvukovima smijeha bez tijela autorica je u ovom višeznačnom, višeglasnom i prijepornom mjestu uvela neponovljivu začudnost kao iskustvo urbanog mjesta, razigranost i šaljenje iz mita o „leptirima koji se smiju” američkog naroda Pueblo. Apstrahirajući smijeh do njegovog iskonskog, arhetipskog i podcrtavajući njegovu ambivalentnost – dobro upoznata sa povijesti građevine i mjesta i sa vlastitom intimnom povezanošću s njim, autorica subverzivnim momentom propituje (ne)red povijesnih fizičkih i simboličkih intervencija „odozgo” i „odozdo” u ovom prostoru, kao i njihova vrednovanja. Nastanak rada pratio je student/istraživač Tomislav Augustinčić.
Umjetničke intervencije u javnom prostoru izvode se u okviru projekta Mjesto izvedbe i stvaranja grada kojim HDLU, u okviru EU projekta CreArt, obilježava Europski dan kreativnosti – 21. ožujka. Projekt se izvodi u suradnji s Odsjekom za etnologiju i kulturnu antropologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu te s Institutom za etnologiju i folkloristiku u Zagrebu, u okviru projekta Stvaranje grada: prostor, kultura, identitet (HRZZ). Dokumentiranje projekta na lokacijama umjetničkih intervencija izvelo je petero studenata s Odsjeka za etnologiju i kulturnu antropologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
U okviru projekta Mjesto izvedbe i stvaranja grada 4.4.2016. u Klubu HDLU održat će se imeđunarodni znanstveni skup na kojemu će se obrađivati pitanja mjesta i nemjesta kao platforme stvaranja značenja grada, ali i generatora umjetničkih intervencija. Skup će biti otvoren za zainteresiranu javnost, a detaljni raspored možete preuzeti ovdje.
EUROPSKI DAN KREATIVNOSTI:
MJESTO IZVEDBE I STVARANJE GRADA – međunarodni znanstveni skup
U Klubu HDLU, Meštrovićev paviljon, održan je 4. travnja 2016. međunarodni znanstveni skup. Skup je bio otvoren za zainteresiranu javnost te su, osim izlagača i stručnih suradnika, prisustvovali studenti Filozofskog fakluteta, nekolicina hrvatskih umjetnika te gošća izlagač iz Norveške, Kirsti Mathiesen Hjemdahl.
Izlagali su:
Josip Zanki: Projekt CreArt
Jasna Čapo: Projekt Stvaranje grada: prostor, mjesto, kultura
Nevena Škrbić Alempijević: Etnološki i kulturnoantropološki pogled na stvaranje grada umjetničkim izvedbama
Andrej Mirčev: Anamneza, Arhiv, Antifašizam
Sanja Potkonjak: „Za potpuno podruštvljavanje”. Umjetnička transformacija postindustrijskog (g)rada
Suzana Marjanić: Izvedba grada: lokalna scena
Gordana Vnuk: Kazalište i javni prostori grada
Kirsti Mathiesen Hjemdahl: Innovation and re-invention by art – upcycling, performing and curating
Na međunarodnom znanstvenom skupu obrađivala su se pitanja mjesta i nemjesta kao platforme stvaranja značenja grada, ali i generatora umjetničkih intervencija. Projekt će se dokumentirati popratnom knjigom u kojoj će biti objavljeni radovi sa znanstvenog skupa, kao i dokumentacijski materijali vezani uz umjetničke intervencije u javnim prostorima.
Znanstveni skup bio je nastavak na umjetničke intervencije u javnom prostoru koje su se izvele u okviru projekta Mjesto izvedbe i stvaranja grada kojim je HDLU, u okviru EU projekta CreArt, obilježio Europski dan kreativnosti. Projekt i znanstveni skup izvodili su se u suradnji s Odsjekom za etnologiju i kulturnu antropologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu te s Institutom za etnologiju i folkloristiku u Zagrebu, u okviru projekta Stvaranje grada: prostor, kultura, identitet (HRZZ).
Svrha projekta je povezivanje umjetničkog stvaralaštva i znanstvenog istraživanja kao mogućeg procesa kojim se potiču novi kreativni procesi s ciljem senzibilizacije i transformacije javnog prostora kao arhetipskog mjesta u kojemu je moguće djelovati izvan korporativnih modela i dominantnih kulturnih industrija.
Organizatori:
Uz potporu:
NEPRIMJERENI SPOMENICI / INAPPROPRIATE MONUMENTS
Voditelji: Regionalna platforma Social Fringe
Partneri: Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju, Filozofski fakultet Sveučilište u Zagrebu
Mentori: dr. sc. Nevena Škrbić Alempijević, izv. prof.; dr. sc. Sanja Potkonjak, doc.
Projekt „Neprimjereni spomenici“ vodi regionalna platforma Social Fringe. Projekt problematizira revalorizaciju i zaštitu spomeničke baštine NOB-a. Osim preispitivanja ekonomskih, političkih i ideoloških uvjeta u kojoj su spomenici podizani, kroz istraživački proces kao i kroz aktivnosti, platforma se kritički osvrće i na ‘post-socijalističko’ i ‘post-jugoslavensko’ stanje. Ovi nazivi funkcioniraju prvenstveno kao ideološki pojmovi čija je funkcija dvostruka: s jedne strane mistifikacija i demonizacija socijalističke prošlosti; s druge strane mistifikacija ekonomskih, političkih i ideoloških procesa koji tvore današnjicu kroz narative o post-ideološkom i post-političkom vremenu. Nasuprot tome, platforma kritički preispituje kako samu recepciju spomenika danas, tako i uvjete u kojima se ta recepcija pojavljuje:
1) Propitujući pojmove nastale unutar studija sjećanja kao i činjenicu da oni danas dominiraju istraživačkim i eksplanatornim poljem vezanim za spomenike NOB-e.
2) Osvrćući se na rastući interes i fetišizaciju spomenika NOB-e na Zapadu, kao i na fetišizaciju socijalističke baštine općenito.
3) Polemizirajući oko tendencija da se ova baština promatra isključivo kao modernističko naslijeđe, posebno artikulirajući što je modernizam i u kakvom je odnosu s našom sadašnjošću.
4) Ukazujući na ispraznost i ideološku funkciju pozivanja na antifašizam od strane vladajućih elita.
5) Propitujući modele revitalizacije spomeničke baštine NOB-e, njezine eksploatacije u turističke svrhe kao i strukture upravljanja ovom baštinom.
6) Propitujući vlastitu ulogu u reprodukciji narativa nostalgije i sjećanja.
U projektnom razdoblju 2015.-2017. realizirat će se aktivnosti unutar dva tematska modula. “Modul zaštita i upravljanje” obuhvaća pitanja odnosa zakonodavnih tijela prema spomeničkoj baštini NOB-e; prakse valorizacije i revalorizacije te modele upravljanja i mogućnost obnove. Kroz ovaj modul organizirat će se edukativne aktivnosti i aktivnosti za stručnu publiku – studentske radionice i simpoziji te izložba. “Modul grad heroj” kroz edukativne aktivnosti i aktivnosti mapiranja obuhvaća pitanja odnosa zajednice prema spomeničkoj baštini i načine na koji je spomenička baština NOB-e pomogla oblikovati kulturne krajolike gradova heroja te na koji način je ovaj status utjecao na promišljanje gradskih cjelina. Prva u nizu studentskih radionica realizirati će se u Zagrebu, a ispitivati će komemorativne i antikomemorativne prakse na 7-10 lokaliteta memorijalno vezanih za NOB i Drugi svjetski rat. Kroz višemjesečni istraživački rad pod mentorstvom profesora etnologije i kulturne antropologije i članova projektnog tima studenti će pripremiti završne radove u različitim medijima koji će biti prezentirani na web stranici Platforme, te će biti uklopljeni u publikaciju.
U projektu sudjeluju studenti prediplomskog i diplomskog studija etnologije i kulturne antropologije: Tomislav Augustinčić, Dinko Duančić, Tin Đudajek, Ena Grabar, Iva Grubiša, Lucija Halužan i Klara Tončić.
KULTURA I MIT
Od državne umjetnosti do kreativnih industrija / transformacija rodnih, političkih i religijskih narativa
Voditelji: HDLU, Josip Zanki
Partneri: Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju, Filozofski fakultet Sveučilište u Zagrebu, Akademija likovnih umjetnosti, Moderna galerija Zagreb
Mentori: dr. sc. Nevena Škrbić Alempijević, izv. prof.; dr. sc. Marijana Belaj, izv. prof.; dr. sc. Sanja Potkonjak, doc.
Cilj projekta „Kultura i mit“ je problematizirati konstrukciju društvenih mitova i kulturnih rituala u kontekstu rodnosti, politike i religije. Takva perspektiva otvara pitanja odnosa između mita i kulture, te ukazuje na mogućnost višestrukih tematizacija heterogenosti i raznolikosti u povijesnim, znanstvenim i umjetničkim nastojanjima.
Provedba projekta realizirat će se kroz tri faze: edukacijsku (konferencija), kreativnu (radionice) i izložbu. Cilj projekta je povezivanje lokalnih institucija kroz interaktivno djelovanje na temu odnosa kulture i mita.
Uključivanjem studenata u projekt „Kultura i mit“ želi se postići samostalnost u definiranju , istraživanju i problematiziranju suvremenih kulturalnih tema, prezentiranju rezultata istraživanja na konferenciji i oblikovanju stručnih radova proizašlih iz istraživanja.
U projektu sudjeluju studenti prediplomskog i diplomskog studija etnologije i kulturne antropologije: Iva Grubiša, Lucija Halužan, Nina Lišnić, Jelena Kulušić, Katarina Lukec, Kristina Malbašić i Filip Razum.
ZAVRŠENI ZNANSTVENI PROJEKTI
ETNOLOŠKA BAZA PODATAKA KAO IZVOR ZNANJA O ETNIČKIM I NACIONALNIM IDENTITETIMA (130-1301679-1325)
Voditelj: dr. sc. Branko Đaković, red. prof.
Suradnici: Marijana Belaj, Tanja Bukovčan, Zlatko Mileusnić, Ivona Grgurinović, Duško Petrović, Ivan Šestan
Opis: http://zprojekti.mzos.hr/
Bibliografija: http://bib.irb.hr/lista-radova?sif_proj=130-1301679-1325&print=true
HRVATSKA ETNOGRAFSKA BAŠTINA U KONTEKSTU KULTURNIH POLITIKA (130-1300855-3477)
Voditelj: dr. sc. Tihana Petrović Leš, izv. prof.
Suradnici: Sanja Lončar, Tomislav Pletenac, Nevena Škrbić Alempijević, Branka Traživuk Vojnović, Žarko Španiček
Opis: http://zprojekti.mzos.hr
Bibliografija: http://bib.irb.hr/lista-radova?sif_proj=130-1300855-3477&print=true
IDENTITET I ETNOKULTURNO OBLIKOVANJE BUNJEVACA (130-0000000-3479)
Voditelj: dr. sc. Milana Černelić, red. prof.
Suradnici: Jadranka Grbić, Tea Mayhew, Tihana Rubić, Marijeta Raković Iveta
Opis: http://zprojekti.mzos.hr
Bibliografija: http://bib.irb.hr/lista-radova?sif_proj=130-0000000-3479&print=true
KULTURNE PREDSTAVE HRVATSKOG PROSTORA: POSTKOLONIJALNOST I HRVATSKA ETNOLOGIJA (130-1890667-1040)
Voditelj: dr. sc. Tomislav Pletenac, izv. prof.
Suradnici: Petra Kelemen, Sanja Potkonjak, Reana Senjković-Svrčić, Robert Šešerko
Opis: http://zprojekti.mzos.hr
Bibliografija: http://bib.irb.hr/lista-radova?sif_proj=130-1890667-1040&print=true
SAKRALNA INTERPRETACIJA KRAJOBRAZA (130-0000000-3476)
Voditelj: dr. sc. Tomo Vinšćak, izv. prof.
Suradnici: Vitomir Belaj, Silvio Braica, Tibor Komar
Opis: http://zprojekti.mzos.hr
Bibliografija: http://bib.irb.hr/lista-radova?sif_proj=130-0000000-3476&print=true
BILATERALNI PROJEKT “NACIONALNI PARKOVI: KONSTRUKCIJA BAŠTINE I ULOGA DRŽAVE” (2012.-2013.)
Voditelji: dr. sc. Goran Pavel Šantek, izv. prof.,dr. sc. Juraj Fikfak (SLO)
Suradnik: Tibor Komar
IDENTITET I ETNOGENEZA PRIMORSKIH BUNJEVACA (2002.-2006.)
Voditeljica: dr. sc. Milana Černelić, izv. prof.
Suradnici: dr. sc. Marijana Belaj, dr. sc. Nevena Škrbić Alempijević, Marijeta Rajković
Link: http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=27072
ORGANIZIRANO KUĆNO RUKOTVORSTVO (2002.-2006.)
Voditeljica: dr. sc. Tihana Petrović Leš, doc.
Suradnici: dr. sc. Tomislav Pletenac, Tanja Bukovčan, Sanja Potkonjak
Link: http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=27073
UNIŠTENA TRADICIJSKA KULTURA ZAPADNE SLAVONIJE (1997.-2002.)
Voditelj: dr. sc. Vitomir Belaj
ZDRUŽIVANJA I NJIHOVI ETNOLOŠKI POKAZATELJI
Voditeljica: dr. sc. Marija Išgum
TEMATSKA ETNOLOŠKA ISTRAŽIVANJA (1988.-1990.)
Voditelj: dr. sc. Branko Đaković