Sveučilište u Zagrebu

Filozofski fakultet

Zagreb, Ivana Lučića 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAPISNIK

Izvanredne sjednice Fakultetskog Vijeća Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu održane 16. travnja 2003.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zagreb, travanj 2003.

 


ZAPISNIK

Izvanredne sjednice Fakultetskog vijeća Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu održane 16. travnja 2003. s početkom u 9,00 sati u Vijećnici Fakulteta

 

 

PRISUTNI: prof. dr. sc. Ozren Žunec, prof. dr. sc. Nadežda Čačinović, prof. dr. sc. Ekrem Čaušević, prof. dr. sc. Dubravka Sesar, dr. sc. Mira Menac-Mihalić, prof. dr. sc. Nada Grujić,  prof. dr. sc. Stipe Botica, prof. dr. sc. Smiljka Malinar, prof. dr. sc. Nenad Moačanin, prof. dr. sc. Milan Mesić, prof. dr. sc. Mirjana Sanader, prof. dr. sc. Ivo Goldstein, prof. dr. sc. Vladimir Kolesarić,prof. dr. sc. Benjamin Čulig, prof. dr. sc. Aleksandar Durman, prof. dr. sc. Maja Hausler, dr. sc. Goranka Antunović, dr. sc. Daniela Živković, prof. dr. sc. Olga Perić, prof. dr. sc. Meri Tadinac Babić, dr.sc. Damir Boras, dr. sc. Sanja Cvetnić, dr. sc. Morana Čale, dr. sc. Dean Duda, dr. sc. Davor Dukić, dr. sc. Ljiljana Gjurgjan, dr. sc. Borislav Grgin, dr. sc. Neven Hrvatić, dr. sc. Zvonko Kovač, dr. sc. Nenad Ivić, dr. sc. Gordana Varošanec–Škarić, dr. sc. Natalija Vidmarović, dr. sc. Barbara Kryžan Stanojević, mr. sc. Elvira Ratković, Margareta Jelić, Irena Zovko-Divković, mr. sc. Vjera Lopina, dr. sc. Alka Krvavac, Željana Vučina(39)

 

Studenti: Domagoj Buljan, Hana Golubovac, Hrvoje Krešić, Darko Blažok-Broz, Tomislav Bunjevac

Dekan: prof. dr. sc. Neven Budak

Prodekanica za nastavu: prof. dr. sc. Željka Fink

Prodekan za org. i financijska pitanja: dr. sc. Željko Jerneić

Prodekan za znanost: prof. dr. sc.  Miljenko Jurković

Glavna tajnica: Neda Stazić

Zapisničar: Heli Hajdić-Nikolić

 

Gosti na sjednici: prof. dr. sc. Vitomir Belaj, prof. dr. sc. Mislav Ježić, dr. sc. Predrag Marković, dr. sc. Borislav Knežević

 

Od ukupno 64 člana Fakultetskog vijeća sjednici je bila nazočna natpolovična većina (više od 33).

 

Ad 1. Prijedlog za reformu nastavnih programa studija

 

Prof. dr. sc. Neven Budak je započeo sjednicu  kratkim izlaganjem, napomenuvši da je Radna grupa izradila prijedlog, a ne konačan dokument, jer svaka rasprava se zasniva na temelju dokumenta. Začudio se reakcijama koje dolaze s pojedinih Odsjeka i optužuju RG koja je ozbiljno obavila svoj posao. RG je radila na materijalu koji je podložan  raspravi i diskusiji.

Dekan je rekao da je prije početka sjednice Vijeća pročitao radni materijal Europske komisije za obrazovanje i kulturu i u svom izlaganju iznio je neke elemente iz tog radnog materijala.

Izjavio je žaljenje što nije prihvaćen prijedlog prof. dr. sc. Nikše Nikole Šoljana, da se prije same reforme raspravi o filozofiji reforme, zašto je reforma potrebna i koji su zamišljeni ciljevi.

RG se činilo da je to jasno svima, ali izgleda po reakcijama Odsjeka da nije.

Upozorio je na činjenicu koja bitno mijenja ozračje rasprave a to je da je Europska Unija uzela u razmatranje zahtjev Hrvatske za članstvo u EU i  Hrvatska bi, po svemu sudeći,  bila član Europske zajednice 2007. g.; rok za prilagodbu je vrlo kratak jer mi ne radimo reformu za okolnosti u kojima živimo sada, nego radimo reformu za blisku budućnost koja će biti različita od realnosti sada. Napomenuo je da se nada da će podaci iz izvještaja biti korisni za opći okvir diskusije. Trend u Europi je podizanje obrazovne strukture stanovništva. Spomenuo je podatak da u Danskoj na poslovima koji zahtijevaju visoku stručnost  sada radi  40% svih zaposlenih, dok u Hrvatskoj taj postotak iznosi 8%. Visoko obrazovani ljudi puno brže pronalaze posao.

Ukazao je na problem kako s ovim brojem nastavnika i financijskim sredstvima ući u reformu koja zahtjeva povećanje broja studenata.

Napomenuo je da je izvor  financiranja sveučilišta i dalje pretežno proračunski ali se dodjeljuje na temelju konkurentnosti.

Kako je u Europi problem krutosti tržišta radne snage, sve više se sveučilišta okreću cjelo životnom obrazovanju; to je promjena  koja se dešava na nekim sveučilištima. Ne smatra se nužnim da budući studenti prođu višim stupnjem sekundarnog obrazovanja, ( naše gimnazijsko obrazovanje), umjesto toga se priznaju vještine stečene u praksi kao kvalifikacija za studij  i znanja stečena u neformalnim oblicima obrazovanja.

Sveučilišta se otvaraju potrebama privrede, novim ciljnim grupama i lokalnoj zajednici. Kako se financiraju iz javnih izvora odgovorni su za rad onima koji ih financiraju.

Vrsnoća, bitan faktor,  ne mjeri se na nacionalnoj razini već u  okviru svjetske konkurentnosti.

Ne postoji sistem evaluacije, sva naša mišljenja se temelje  na subjektivnim procjenama.

Samo 2,3%  studenata je sudjelovalo u programima mobilnosti studenata.

            Prihodi od školarina su limitirani ili zabranjeni, s tendencijom sa budu zabranjeni da se omogući što demokratičniji pristup studiranju. Loša financijska situacija nalaže da se sredstva što racionalnije troše.

Sveučilišta su za trošenje sredstava odgovorna: studentima, državi koja ih financira, tržištu rada za koje proizvode i čitavom društvu jer društvo u velikoj mjeri ovisi o tome što sveučilišta proizvode.

Danas u EU odustaje od studija 40% upisanih studenata, kod nas 70% posto odustaje od studija. Studiji traju predugo i zbog toga diplome, kvalifikacije koje studenti stječu ne odgovaraju potrebama tržišta. Treba skraćivati sam tijek studija. Neusklađenost u trajanju studija za istu  vrstu  diplome.

Istraživači (znanstvenici) nisu ekonomski obrazovani za upravljanje rezultatima istraživanja.

Managment  treba biti profesionalan jer je upravljanje sveučilištem postalo kompleksan posao, pitanje je  može li sveučilištem upravljati tim koji je iz akademske  zajednice ili tim koji nije iz akademske zajednice.

Cilj  je dugoročno planiranje financiranja; upiti s odsjeka je li Ministarstvo predvidjelo sredstva za provođenje ove reforme. Planiranje na godišnjem principu, proračun na temelju godišnjeg dogovora i političkog  i civilnog  društva,  EU se zalaže da  financiranje visokog školstva  treba izuzeti od političkih promjena, odnosno od neizvjesnosti vezane uz političke promjene, planiranje financiranja visokog školstva treba biti  u okvirima 6-8 godina.

Sveučilišta se moraju koncentrirati na ona područja u kojima mogu postići izvrsnost. Koja su ta moguća područja to se može odrediti  samo na temelju međunarodne evaluacije.

Ljudski resursi su problem svih sveučilišta u Europi. Problem nastaje zbog toga što privreda ne nudi  dovoljan broj radnih  mjesta za sve istraživače.

U sljedećih deset godina će 1/3 svih istraživača otići u mirovinu, nastat će potrebe za velikim brojem ljudi, nedostatak kvalificirane radne snage za sveučilišta.

Dodatna važnost kvaliteta i konkurentnost Sveučilišta.

Mobilnosti nema jer se ne priznaje vrijeme provedeno  u drugoj ustanovi ili zemlji.

Ne vodi se dovoljno brige o obrazovanju na postdoktorskoj razini.

Treba dobro promisliti koja je naša uloga u društvu, za koga proizvodimo i što proizvodimo.

Materijal radne grupe je vrlo kompleksan, bez obzira na primjedbe. Dobro polazište za raspravu.

Diskusija se ciljano vodi prema očekivanim zaključcima. Predložio da se na današnjoj sjednici, koja će biti samo jedna u nizu,  raspravi o dva pitanja:

1.      hoćemo li jednopredmetni ili dvopredmetni studij

2.      jesmo li za model 3+ 2 +3

Predlaže trajanje rasprave do 12 sati. Obavijest da je Zakon ušao u proceduru .

 

prof. dr. sc. Ivo Goldstein

kao predstavnik sindikata, ističe  najavu ministra da će da će zakon biti donesen, ali i činjenicu da je to još neizvjesno.

Osnovno pitanje što znamo, a što ne. Znamo da se donosi zakon, verzija koja će biti konačna ovisno o zahtjevima sa raznih strana koji će dolaziti dok zakon bude donesen. Zakona još nema, nemamo ni Sveučilišta. Činjenica jest da će Statut Sveučilišta biti temeljni dokument koji će odlučivati tko će donositi nastavni plan i program, okvir., naglasio horizontalnu prohodnost, modularni sustav.

Treba napraviti opću konstelaciju odnosa, nastavni rad preko nastane obveze, a kako riješiti i one nastavnike koje imaju manje sati od nastavne obveze, problem pregovora o Temeljnom  kolektivnom ugovoru.

Fakultet ima samo 33% prostora od  onoga sto nam  pripada prema standardima. Zalaže se za više seminarskog rada, veće biblioteke, intenzivan mentorski rad.

 

dr. sc. Davor Dukić

Odsjek za kroatistiku  nije imao posebnu sjednicu vezanu uz reformu studija već je na jednoj od redovitih sjednica raspravljao o reformi studija i o prijedlogu profesora dr. sc. Ježića. Rezultati provedene ankete odnose se na studij na Filozofskom fakultetu, a ne samo na razini kroatistike. Ukupno su glasovala 23 člana Odsjeka.

Za koji studij; isključivo jednopredmetnost glasovao je samo 1 član, za mogućnost jednopredmetnog i dvopredmetnog studija glasovalo je 14 članova, a za isključivo dvopredmetni  studij  glasovalo je 8 članova Odsjeka.

Istaknuo iskustvo  Odsjeka, uz napomenu da se kvaliteta studenata bitno popravila prijelaskom s jednopredmetnog na dvopredmetni način studiranja.

Svakako trebalo zadržati dvopredmetnost.

Dekan ističe da isključivo jednopredmetni studij nije dobar. Odsjek za psihologiju je izuzetak. Stav vijeća treba biti stav koji je većinski, da studiji na fakultetu budu  jednopredmetni i dvopredmetni

 

dr. sc. Natalija Vidmarović

Odsjek za slavenske jezike i književnosti je  isključivo  za dvopredmetnost,  ali ne u obliku koji se nudi, već po principu 50:50.

 

prof. dr. sc. Vladimir Kolesarić

Napomenuo da jednopredmetnost Odsjeka za psihologiju nije želja ili hir Odsjeka, već ako hoćemo ući u Europu moramo se kretati u okvirima koje je odredilo Europsko udruženje psihologa. Svi studiji psihologije u Europi  su isključivo jednopredmetni.


dr. sc. Ljiljana Gjurgjan

Treba razmisliti još o jednopredmetnosti i dvopredmetnosti. Ne želi staru jednopredmetnost, ali jednopredmetnost moramo imati. Ako prihvatimo dvopredmetnost onda smo srezali reformu studija.

 

prof. dr. sc. Mislav Ježić

Odsjek za orijentalne studije i hungarologiju brzo reagirao. Polazna točka mora biti pitanje uloge Sveučilišta u reformi.

Istaknuo da su kolege hungarolozi  rekli da  je ovakva  reforma provedena na budimpeštanskom sveučilištu prije deset godina i pokazala se katastrofalnom. Povrat na dvopredmetnost.

Treba pogledati kako reagiraju najbolja sveučilišta, ne žuriti s reformom. Nije protiv reforme, prihvaća ono što treba uvesti da bi studij bio kompatibilan u europskim razmjerima(bodovni sustav, mobilnost nastavnika).

Prijedlog potakao živu raspravu. Fakultet želi biti subjekt promjena.

Napominje  da je od 40 ispitanih studenata samo 2 bilo za jednopredmetnost. Ne prejudicira ništa na onim grupama koje trebaju jednopredmetnost.

Jednopredmetnost nema veze s reformom. Potrebno razlikovati multidisciplinarnost od interdisciplinarnosti.

Multidisciplinarnost: s nekoliko disciplina, višepredmetni studij

Interdisciplinarnost: ovladavanje raznim aspektima pojedine građe

Branimo komparativnu  prednost našeg fakulteta u budućoj Europi.

Prijedlog Odsjeka za orijentalne studije i hungarologiju u cjelosti podržali: Odsjek za kroatistiku, Odsjek za slavenske jezike i književnosti, Odsjek za germanistiku, Odsjek za orijentalne studije i hungarologiju, Odsjek za povijest umjetnosti, Odsjek za lingvistiku ili 17 studijskih grupa, 182 nastavnika Filozofskog fakulteta.

Zadržati dvodisciplinarnost, 4 godine dodiplomskog studija( samo 9 nije dalo podršku ).

 

prof. dr. sc. Nadežda Čačinović

zalaže se za uspostavljanje određenih načela i postupnost u uvođenju jednosemestralnih kolegija.

 

prof. dr. sc. Aleksandar Durman

Ukazuje na činjenicu da je  većina nastavnika i znanstvenih novaka izašla iz mogućnosti da budu dvopredmetni.

 

prof. dr. sc. Maja Hausler

Izražava žaljenje što se nije poslušao prijedlog prof. dr. sc. Šoljana. Napominje da je važna struka! Vezano uz tržište rada kaže da se studenti zapošljavaju u specifičnim strukama, ali ih mnogo ide u druga zanimanja, jer svaka firma danas ima čovjeka koji zna baratati mislima i tekstom, a to su najčešće klasični filolozi.

 

prof. dr. sc. Ivo Goldstein

predlaže da je bolje imati prijedlog za Sveučilište, jer i kasnije će se moći   predlagati ali u nametnutim okvirima. Sustav financiranja će se mijenjati, to će ostati autonomno pravo Sveučilišta. Jednopredmetnost ili dvopredmetnost bit će naša dilema.

Ministarstvo će prihvaćati programe i financirati ih. Problem «malih» odsjeka. Znat će se koliko imamo bodova, ispita, bitna je protočnost, nakon tri godine dobiva se diploma Sveučilišta, a nakon tri godine mi odlučujemo koga ćemo prihvatiti ili ne.

 

 dr. sc. Borislav Knežević

ističe da je RG htjela u svim segmentima prijedlog koji je fleksibilan, prijedlog nikad nije bio zamišljen kao jednopredmetnost, to je nepažljivo čitanje.

Ističe nadalje da je ovo potpuna reforma studija. Važne stvari su jednosemestralnost i rasterećenje studenata. Spominje podatak da Ministarstvo želi povećati broj studenata sa 120.000 za 80. 000, da bi i na taj način došlo do jednog od deklariranih ciljeva u Hrvatskoj,  a to je da bi sa sadašnjih 8%, treba više od 20% ljudi biti sa sveučilišnom diplomom.

 

prof. dr. sc. Milan Mesić

doći do osnovne suglasnosti u temeljnim načelima. Treba zadržati dvodisciplinarnost. Treba podići opću razinu obrazovanja. Društvo se mijenja, Sveučilišta ne odgovaraju takvom društvu. Misli da će sveučilišta i dalje biti autonomna.

 

 

prof. dr. sc. Zvonko Kovač

nepotrebna jednopredmetnost, zalaže se za dvopredmetnost

 

dr. sc. Željko Jerneić

postoji određena  fleksibilnost, stvarima se može pristupiti različito, a da cilj bude isti.

Kompatibilnost s Europom ne možemo izbjeći, sva sveučilišta se mijenjaju. Treba definirati ciljeve reforme i koji su postupci da se do njih dođe.

Zalaže se za prelazak na jednosemestralnost kolegija.

 

prof. dr. sc. Benjamin Čulig

Sistem školstva treba promatrati u cjelini.

Postdiplomski studij nije dobar, nije dobro strukturiran. Važno je postaviti temelje, prvo multi predmetnost, a onda multidisciplinarost. Važno što je vani sedam godina  da i kod nas bude sedam godina.

 

dr. sc. Borislav Knežević

Student u struci,  po prijedlogu sluša 29 kolegija.

 

prof. dr. sc. Mislav Ježić ističe demokratičnost, supsidijarnost.

Problem prijedloga RG nije odbačen jer je bio prefleksibilan, već zato jer je bio rigidan. Istaknuo da su se odsjeci izjasnili da se očuva dvodisciplinarnost, ne dvopredmetnost. Predlaže da se broj sati u dvodisciplinarnom studiju ne ograničava na ispod 15 sati tjedno.

Treba se baviti strukom, a ne birokratskom problematikom.

Predlaže da se Vijeće zahvali Radnoj skupini i razriješi je.

 

Prof. dr. sc. Neven Budak

Reforma ne služi da se pedagozi bave reformom. Zašto se nitko ne pita zašto studij koji ne traje sedam godina sada traje sedam godina i koja je naša greška u tome.

Problem je što nastavnici intuicijom osjećaju, a ne na temelju konkretnih podataka.

Upozorio je da je po postojećem zakonu maksimalna satnica 30 sati tjedno, a mora se ići na smanjivanje satnice, ali nikako ispod 15 sati tjedno.

Reagirajući na zahtjev prof. dr. sc. Ježića za razrješenjem RG, dekan je rekao da RG može razriješiti samo Fakultetsko vijeće, ako tako odluči, a ne i gost Vijeća.

 

Predlaže sljedeći zaključak:

 

Stav je Fakultetskog vijeća da u daljnjem radu na reformi treba predvidjeti sve moguće oblike organiziranja programa studijskih grupa i jednopredmetnih i dvopredmetnih, i to A+A, A+B, A+moduli, i da Odsjeci razrade modele u najboljoj mogućoj mjeri, ne postavljamo ograde, nego otvaramo mogućnost svim oblicima studija, s tim da se to odnosi na studiranje struke, na 5 godina.

Rasprava oko petogodišnjeg studija

 

prof. dr. sc. Miljenko Jurković

u Europi svi dobivaju diplomu nakon pet godina studija.

Pet godina je on s čim možemo definitivno  računati. Limit u kojem dajemo struku.

 

prof. dr. sc. Mislav Ježić

-         da li to znači da nitko ne može diplomirati nakon 4 godine

dekan

to nameću Europska pravila

 

Nakon rasprave dekan prof. dr. sc. Neven  Budak predlaže sljedeći zaključak:

 

Zadržavamo oblike studija jednopredmetnog i dvopredmetnog; A+A, A+B, A+moduli, hoće li to biti četiri ili pet godina odlučit će se na sljedećoj sjednici Fakultetskog vijeća koja će se održati u prvoj polovici mjeseca svibnja 2003.

 

 

 

 

 

Sjednica Fakultetskog vijeća završila je s radom u 12.00 sati.

 

 

 

 

 

 

 

 

       Zapisničar                                                                            Dekan

 

 

Heli Hajdić, dipl. iur.                                                      prof. dr. sc. Neven Budak