States and Regions
Transregional Projects
(return to home page)
|
Transregional Projects
Southeast European Joint History Project
Teaching sensitive and controversial issues in the history of South East Europe
Radionica VII:
Religious education and the view of the "others"
Radionica VII - Religious education and the view of the "others" (Solun, 11.-13. ožujka 2001.). Sudionici iz Albanije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Hrvatske, Makedonije, Grcke, Rumunjske, Slovenije, Turske, Jugoslavije, te predstavnici Central European University iz Budimpešte.
Ciljevi radionice:
1. Kakva je situacija u religioznom obrazovanju u školama i van škola u JI Europi?
2. Kako je prikazana religija i kako je uloga religioznog faktora (i crkvi) ocijenjena u udžbenicima povijesti?
3. Odnos izmedu vjerskih razlika i meduetnickih sukoba, te kako poucavati toleranciju izmedu razlicitih vjerskih zajednica.
Pitanja na koja su odgovarali sudionici radionice:
Vjersko obrazovanje - opce informacije
1.1 Je li vjeronauk/ vjersko obrazovanje izborni ili obavezni predmet? U kojim se razredima poucava? Koliko sati tjedno? Kakvo je obrazovanje ucitelja vjeronauka?
1.2 Koji je sadržaj vjerskog obrazovanja? Spominju li se i druge religije?
1.3 Jesu li vjerske obrazovne ustanove dozvoljene zakonom? Postoje li takve ustanove paralelno s državnim obrazovnim sustavom? Pripadaju li razlicitim vjeroispovijestima ili religijama?
1.4 Predaje li se vjersko obrazovanje etnickim ili vjerskim manjinama u državnim školama ili drugim ustanovama? Je li izborno ili obavezno? Tko su ucitelji? Kakvi se udžbenici koriste u tu svrhu?
1.5 Kakav je sustav autorizacije, publikacije i distribucije udžbenika religije?
1.6 Kakav je odnos izmedu teksta i ilustracija u udžbenicima religije? Jesu li ilustracije uglavnom dekorativne ili je njihova svrha da objasne tekst? Koji je omjer ilustracija koje se odnose na druge vjerske zajednice u odnosu na vecinsku vjersku zajednicu u vašoj zemlji?
1.7 Imati li informacija o tome kako se u svakoj od vjerskih zajednica u vašoj zemlji formiraju stavovi prema drugim religijama?
Analiza udžbenika povijesti
2.1 Kakav je položaj religije u udžbenicima povijesti? Koliko je poglavlja i stranica posveceno religiji, te Crkvi ili Zajednici vjernih (Umma) u srednjovjekovnoj i modernoj/ suvremenoj povijesti? Koji je njihov postotak? Kako je židovska vjera prikazana u udžbenicima drevne povijesti?
2.2 Koje su ilustracije vjerskog sadržaja ukljucene u udžbenike? Ima li spomenika, portreta itd. koji se odnose na razlicite religije? Kakav je njihov tretman?
2.3 Je li religija predstavljena kao element nacionalnog identiteta? Ako da, kako je integrirana u nacionalnu povijest? Kakav je odnos vjerskih identiteta prema nacionalnim i etnickim identitetima?
2.4 Ima li nacionalnih heroja i antiheroja koji pripadaju vjerskim zajednicama (tj. Crkvi, Ummi, itd.)? Kako je prikazana vjerska dimenzija tih heroja?
2.5 Kako je opisan odnos izmedu razlicitih vjera u povijesti? Ima li negativnih stereotipa o drugim religijama?
2.6 Kako je prikazan odnos izmedu države, religije i društva u razlicitim povijesnim razdobljima? Kako udžbenici obraduju trenutke sukoba izmedu države i religije? Kako su prikazane politicke snage koje su usvojile vjersku dimenziju/ identitet?
|