South-East Europe Textbook Network | |
States and Regions
|
Croatia
mr.
sc Tomislav Ogrinsak, prof. mentor Izvjesce o Drzavnoj smotri Projekt gradjanin odrzanoj 26. svibnja 2001. u Gimnaziji i
ekonomskoj skoli Benedikta Kotruljevica u Zagrebu Po drugi puta u Republici Hrvatskoj odrzana je
smotra osnovnih i srednjih skola u okviru obrazovanja za ljudska prava
koje se naziva Projekt gradjanin
(dalje Projekt). Projekt
gradjanin nastao je na temelju suradnje Zavoda za unapredjenje skolstva
Ministarstva prosvjete i sporta Republike Hrvatske pod vodstvom dr. sc.
Dubravke Poljak-Makaruhe i americkog Centra
za gradjanski odgoj (Center for
Civic Education, Calabasas, CA, USA). Cilj Projekta jest da se ucenici odgajaju i
obrazuju za sudjelovanje u politici, a to znaci da ovladaju nacinima
postupanja u demokratskim politickim ustanovama. Sudionici Projekta stjecu znanje i vjestine za
ucinkovito sudjelovanje u politickom zivotu kao i shvacanje vaznosti
sudjelovanja gradjana u politickom odlucivanju. Kljucan pojam u Projektu jest javna politika kojom
se izrazava ono sto je zapisano u zakonima te obuhvaca odgovornost vlasti
na svim razinama, sto znaci da su njome obuhvaceni svi gradjani i njihovi
interesi. Jednostavno kazano radi se o upravljanju
drzavom i posljedicama toga upravljanja. U okviru Projekta ucenici nauce kako postaviti
problem za koji traze rjesenje u okvirima javne politike uz pomoc ustanova
vlasti na razini opcine, grada, zupanije ili drzave. Projekt se pokrece u skoli – ucenici dragovoljno,
i samo dragovoljno, pod vodstvom profesora (mentora), zapocinju
postavljanje vise problema sto znaci da ih prepoznaju i definiraju. Nakon
toga izmedju predlozenih mogucnosti biraju problem i zapocinju
prikupljanje informacija o izabranom problemu te izradjuju portfolio
(blok ili mapu) za predstavljanje problema. Radi
se na osnovi prirucnika za ucenike i nastavnike – Projekt gradjanin. Portfolio je sadrzajna i cjelovita zbirka ucenickih
radova ucenicke grupe usmjerene prema rjesavanju uocenog problema javne
politike. Portfolio
sadrzi izlozbeni i dokumentacijski dio. Izlozbeni
dio sastoji se od cetiri plakata (80x100cm) koji cine cjelinu. Svaki
plakat odnosi se na jednu grupu: problem, alternativne mjere, mjere
ucenicke grupe te plan akcije. Na
svakom plakatu dio grupe tekstualno i zorno (slikama, crtezima,
grafikonima itd.) prikazuje dio koji im je zadan, npr. na prvom plakatu
postavlja se problem pa se problem opisuje, skupljaju materijali iz
novina, prikazuju rezultati anketa, lijepe slike ili crtezi itd. koji
sluze za sto bolji, jasniji i uvjerljiviji prikaz problema. Dokumentacijski
dio portfolia obuhvaca mapu (zbirku u fasciklu) u kojoj se nalaze
prikupljeni materijali, takodjer podijeljeni u spomenute cetiri grupe i
oni su svjedocanstvo o istrazivanju koje je grupa provela. Nakon
sto je izradjen portfolio slijedi njegovo usmeno predstavljanje. Ono se obavlja tako da ucenici predstavljaju
sva cetiri postera i objasnjavaju sto su htjeli postici i sto su postigli. Svaka od cetiri grupe ima na raspolaganju
cetiri minute i nakon svake grupe suci na natjecanju ili nositelji javne
politike postavljaju pitanja koja traju do sest minuta. Dakle cjelokupno
predstavljanje i saslusavanje traje najvise cetrdeset minuta. Saslusavanje
ima zadacu da se ucenici sto bolje osposobe za usmeno predstavljanje i
obranu svoje politike, odnosno rjesavanja problema. Na
natjecanju suci ispituju ucenike i u posebno spremljene obrasce upisuju
ocjene koji se na kraju zbrajaju i usporedjuju. Svaku ucenicku grupu ispituju i ocjenjuju tri
suca. Ove
godine sudjelovalo je devet osnovnih i osam srednjih skola, ukupno
sedamnaest projekata - osnovne
skole: Osnovna skola Petar Zrinski
iz Cabra – Ovisnost pusenja kod
mladih; Osnovna skola Garesnica
– Uredjenje eko-parka u Garesnici; Osnovna skola Frane Krste Frankopana
iz Osijeka – Svakodnevnica
invalida u Osijeku; Osnovna skola Mladost
iz Osijeka – Samopostivanjem
protiv kaosa – razredni ustav; Osnovna skola Vijenac
iz Osijeka – Grafiti u nasoj
zajednici; Osnovna skola Vezice iz
Rijeke – Neka nam skola bude
prijatelj; Osnovna skola Tenja
iz Tenje – Kanalizacija u Tenji; Osnovna skola Sestine
iz Zagreba – Nedostatak prostora
za okupljanje mladih u podsusedskoj zoni; Osnovna skola Lapad
iz Dubrovnika .- Lapadska uspavana
ljepotica; srednje
skole: Ekonomska i trgovacka skola
iz Cakovca – Ponovno uvodjenje
zajednicke proslave dana grada i dana maturanata; Sumarska i drvodjeljska skola
iz Karlovca – Ocuvanje prirodne i
kulturne osobitosti Karlovca kroz zastitu skolskog arboretuma; Gimnazija Bernardina Frankopana
iz Ogulina – Kvalitetnije
provodjenje slobodnog vremena mladih u Ogulinu; II. gimnazija iz Osijeka
– Posvajanje djece; Elektrotehnicka i prometna skola
iz Osijeka – Reci ne – (ovisnost
o drogi); IV. Gimnazija Marko Marulic
iz Splita – Problem gradske plaze
Bacvice; Ekonomsko-birotehnicka skola
iz Splita – Bolji skolski okolis, Gimnazija i ekonomska skola Benedikta Kotruljevica
iz Zagreba – Autobusna linija –
Sveti duh. Nakon
predstavljanja projekata i ocjenjivanja sudaca na kraju odrzano svecano
zatvaranje smotre koje se sastojalo od zabavnog programa, pozdravnih
govora ravnateljice skole domacina, predstavnika Ministarstva prosvjete i
sporta Republike Hrvatske, predstavnika Hrvatskog sabora, gradonacelnika
grada Zagreba te gostiju iz Amerike te od podjele priznanja natjecateljima
i sucima. Smotra
je zavrsila s uspjehom i dobila je mnostvo pohvala. Na
kraju, nije vazno cija su predstavljanja ocijenjena kao najuspjesnija,
vazno je da se mladez sustavno pocinje ukljucivati i pripremati za
sudjelovanje u politici. |