1. Postoji li predmetna nastava povijesti, zemljopisa i
građanskog odgoja (ili srodnih predmeta -
navesti kakvih) u školama?
U Republici Hrvatskoj predmetna nastava povijesti i
zemljopisa postoji u osnovnim školama (od 5. do 8. razreda) i srednjim školama
(gimnazijama, ekonomskim, tehničkim, strukovnim i drugim). Građanski odgoj
ugrađen je u druge predmete, npr. povijest, satnicu rada razrednika i slično.
2. U kojim se razredima ta nastava održava? Navesti
razred, vrstu škole i dob učenika.
Nastava povijesti održava se u osnovnoj školi od 5. do
8. razreda, u gimnazijama od 1
. do 4. razreda, u strukovnim školama
u 1. razredu trogodišnje škole te u 1. i 2. razredu četverogodišnje škole.
Slična je situacija i sa nastavom zemljopisa, osim što je u ekonomskoj školi
nastava zemljopisa obavezna sve četiri godine.
3. Koliko je sati tj
edno posvećeno tim
predmetima?
U prosjeku 2 sata tjedno. U petom razredu osnovne škole
nastavi zemljopisa posvećen je 1,5 sat tjedno, a nastavi povijesti u 4.
razredu opće gimnazije 3 sata tjedno.
4. Predaje li se nacionalna povijest/zemljopis vlastite
države paralelno ili posve odvojeno od svjetske povijesti/zemljopisa
svijeta?
Hrvatska povijest predaje se paralelno sa svjetskom
poviješću u 6., 7, i 8. razredu osnovne škole, te u 2., 3. i 4. razredu
gimnazije. Pojedine cjeline posvećene su općoj, a pojedine nacionalnoj
povijesti. Na primjer, kada je riječ o srednjem vijeku, prvo se obrađuje
cjelina koja se odnosi na Europu u ranome srednjem vijeku. Zatim slijedi
cjelina o hrvatskoj povijesti u ranome srednjem vijeku itd.
Sto se tiče zemljopisa, Hrvatska se posebno obrađuje u
8. razredu osnovne škole, u 4. razredu gimnazije i ekonomske i srodnih škola,
te u 2. razredu strukovnih škola.
5. Koja se razdoblja povijesti, odnosno vrsta građe
drugih predmeta, obrađuju u pojedinim razredima?
Povijest - osnovne škole i gimnazije:
5. razred osnovne škole / 1. razred gimnazije:
Prapovijest i antika.
6. razred osnovne škole / 2. razred gimnazije: Srednji i
rani novi vijek (od kraja 4. do 18. stoljeća)
7. razred osnovne škole / 3. razred gimnazije: Od kraja
18. st. do 1918.
8. razred osnovne škole / 4. razred gimnazije: Dvadeseto
stoljeće
Zemljopis - osnovne škole i gimnazije:
5. razred osnovne škole / 1. razred gimnazije: Uvod u
geografiju
6. razred osnovne škole / 2. razred gimnazije: Amerika,
Azija, Afrika
7. razred osnovne škole / 3. razred gimnazije: Europa
8. razred osnovne škole / 4. razred gimnazije: Hrvatska
Trogodišnje strukovne škole:
Povijest se uči u prvom razredu i to isključivo
hrvatska povijest.
Četverogodišnje strukovne škole
Povijest se uči u prva dva razreda. Prvi razred obuhvaća
razdoblje od prapovijesti do Francuske revolucije, a drugi od Francuske
revolucije do današnjih dana.
Zemljopis se uči prva dva razreda (izuzev u ekonomskim
školama, u kojima je raspored gradiva jednak kao u gimnazijama). U prvom
razredu uče se osnove geografije, a u drugom geografija Hrvatske.
6. Postoji li jedinstveni detaljni izvedbeni nastavni
plan i program ili opći nacionalni kurikulum za pojedine predmete?
Za oba predmeta (povijest i zemljopis) postoji plan i
program. Taj j
e program za povijest prilično detaljan i uključuje
naslove pojedinih tema te sadržaje koji trebaju u njih biti uključeni,
tako da čak podsjeća na izvedbeni plan. Nastavni plan i program za
zemljopis je nešto manje detaljan i uglavnom uključuje popis sadržaja
koji se trebaju obraditi tijekom školske godine.
7. Postoje li alternativni udžbenici za navedene
predmete?
Za sve predmete postoje alternativni udžbenici.
8. Postoji li obaveza prihvaćanja pojedinih udžbenika
od strane državnih vlasti/ministarstva?
Minist
arstvo prosvjete i športa raspisuje natječaj,
komisije koje imenuje Ministarstvo daju mišljenje o udžbenicima prispjelim
na natječaj na temelju kojeg ministar konačno odobrava udžbenike.
Napomena: U prosincu 2001. izglasan je novi zakon o udžbenicima.
9. Tko - državne ili lokalne vlasti, ravnatelji škola,
nastavnici - odlučuje o tome koji se udžbenik (ako ima više
alternativnih) koristi u razredu?
U pravilu, nastavnici su slobodni sami odabrati udžbenik.
Međutim, u zadnje vrijeme se pokazuje da u procesu odlučivanja ulogu imaju
i drugi faktori: financijska situacija (pritisak roditelja da se više
godina koriste isti udžbenici kako bi ih djeca mogla nasljeđivati), slaba
informiranost nastavnika o novim udžbenicima ili nepripremljenost na korištenje
novih metoda koje se nude u udžbenicima te u
nekim školama praksa da se koristi samo jedan udžbenik.
10. Koji su glavni problemi u nastavi navedenih predmeta?
Glavni problemi u nastavi navedenih predmeta su
dugotrajna zapuštenost nastave povijesti / zemljopisa u metodičkom
smislu te slaba pripremljenost nastavnika za korištenje novih metoda, čemu
pridonosi i slabo materijalno stanje škola. Nastavni plan i program, naročito
iz povijesti, preopterećen je faktografijom. Iako je već duže vrijeme
prisutan zahtjev za promjenom plana i programa,
u tom pogledu nisu se dosad dogodile nikakve bitne promjene.