South-East Europe Textbook Network | |||||||||||||||||||||||||||||
States and Regions
|
Croatia
PISE
VESNA
JANKO , prof. geografije i povijesti, II. osnovna skola
Bjelovar GRADJANSKI
ODGOJ U
bjelovarskim osnovnim i srednjim skolama prihvaceni su projekti "Gradjanin
i ustav, temelji demokracije" i "Projekt gradjanin" sto ih provodi Ministarstvo prosvjete i
sporta Republike Hrvatske uz potporu Centra za gradjanski odgoj iz
Sjedinjenih Americkih Drzava. Projekti se provode vec oko dvije godine, na
razlicite nacine; u sklopu sata razrednika, kao izborni predmet ili kao
izvannastavne aktivnosti. Cilj projekata je da na praktican nacin osposobe
ucenike za zivot u demokraciji. U
bjelovarskom kraju tri su se skole aktivnije ukljucile u projekte. OS
"Rovisce" iz Rovisca, pokraj Bjelovara, prosle skolske godine
(1999./2000.) izradila je "Projekt
gradjanin" na temu "Stocarstvo naseg kraja" gdje su
istakli brojne probleme u nekada poznatom stocarskom kraju. Ova tema bila
je predstavljena na susretu ucenika na drzavnoj razini (Dubrovnik). U I. i
u II. osnovnoj skoli projekt "Gradjanin
i ustav" provodi se u sklopu izvannastavnih aktivnosti. U
nasoj II. osnovnoj skoli projekt vodi pedagoginja Jadranka Tuma - Ocko uz
suradnju profesorice povijesti. Ove skolske godine osim teorije vise smo
paznje posvetili pravima djeteta, naime ukljuceni smo i u projekt "Mi
poznajemo i zivimo svoja prava". Polaznici ove slobodne
aktivnosti su odrzali predavanja na satovima razrednog odjela o pravima
djeteta svojim vrsnjacima. Kako sami ucenici vide svoje sudjelovanje u
projektu moze se vidjeti na web stranici www.fortunecity.com/campus/dana/1471/demo.htm
Osnovne elemente gradjanskog odgoja ucenici usvajaju i u projektu Eko
- skole sto ga provodi Foundation for Environmental
Education Europe koordinira za
Hrvatsku Pokret prijatelja prirode "Lijepa nasa". NOVE NASTAVNE METODE Projekt
Citanje i pisanje za kriticko
misljenje (Reading and Writing for Critical Thinking Project - RWCT) je zajednicki projekt International Reading Association
i University of Northen Iowa,
a sponzoriraju ga Sorosove nacionalne zaklade. U ovom suradnickom projektu
su ukljuceni prosvjetni djelatnici iz cijelog svijeta. U uvodu Prirucnika
za seminar RWCT-a se istice: "Svrha ove suradnje je uvesti u nastavu
metode poucavanja koje promicu kriticko misljenje medju ucenicima svih
uzrasta i u svim predmetima. (…) Kriticko je misljenje najvaznije
umijece u otvorenom i demokratskom drustvu." Voditeljica projekta za
Hrvatsku je Vesna M. Puhovski. Skolske
1999./2000. godine u bjelovarskoj "Ekonomskoj i birotehnickoj
skoli" odrzan je seminar za ucitelje i profesore svih zupanija.
Polaznici seminara imaju zadacu promicanja metoda i tehnika u svojim
sredinama. Ove skolske godine odrzan je seminar za ucitelje i profesore iz
Bjelovarsko - bilogorske zupanije. Polaznice seminara bile su i
profesorice geografije i povijesti. Seminar se odrzavao cetiri vikenda, od
9 do 18 sati dnevno, iako se to cini naporno vrijeme je brzo proteklo u
vedrom. Polaznici su isticali laku primjenjivost i prihvacenost metoda kod
ucenika (i ucitelja), mogucnost diskusije o svakom problemu i razmjene
iskustava, otvorenost voditelja. Neki primjeri primjene RWCT
metoda u nastavi povijesti i zemljopisa mogu se vidjeti na web stranicama www.fortunecity.com/campus/dana/1471/ Voditelji
seminara: Prof.
Gorica Risovic dipl. ecc. Prof.
Radmila Popovic (biologija i kemija) Prof.
Marijan Milos (engleski jezik i fonetika) Prof.
Biserka Dugandzic dipl. ecc. Prof.
Stjepan Cipek savjetnik u mirovini Unazad
nekoliko skolskih godina odrzavale su se radionice za razrednike koje je
vodio prof. Stjepan Cipek. Razrednici su educirani putem radionica u
kojima su obradjivane razlicite teme. Svrha takvog rada je postici
kvalitetniju komunikaciju ucenika, ucitelja i roditelja. RACUNALO U NASTAVI POVIJESTI I ZEMLJOPISA Od
1996. godine nastava povijesti i zemljopisa u II. osnovnoj skoli Bjelovar
izvodi se i na racunalima. Pocetak je zaista bio tezak. Informaticka
ucionica je imala svega 12 racunala koja su jos i tada bila zastarjela
(danas nije mnogo bolje), zatim pitanje softwera (na hrvatskom jeziku) i
konacno, pitanje kako ce to
prihvatiti ucenici. Prvi problem cini se nerjesivim, ali za druga dva
trebalo je uloziti "malo" truda; ako nema programa treba ih
izraditi, a ucenike nauciti koristiti racunalo. Tako su nastali prvi
jednostavni programi pisani u QBASIC-u, a kasnije u Visula Basic-u za DOS.
Ovakvi programi pokazali su se veoma korisnim za vjezbe i ponavljanja,
napose kod priprema ucenika za razna natjecanja. Razvojem Interneta pojavila se ideja prezentacije nastavnog gradiva u hypertext obliku (web stranice), no problem racunala slabijih konfiguracija je i dalje ostao pa se nisu mogle iskoristiti sve blagodati ovakve prezentacije (zvuk, animacije, video). No, prednosti Interneta su visestruke; ucenje izvan skole, mogucnost suradnje s ucenicima pri izradi programa i stranica, komunikacija s ucenicima preko e - mail-a, suradnja s drugim skolama u Hrvatskoj i svijetu… Do
sada su obradjene ove nastavne teme:
Neke
uradke mozete pogledati na stranicama www.fortunecity.com/campus/dana/1471/
ili pitati na vjanko@hpd.botanic.hr
|