Bosnia and Hercegovina
Nastava povijesti i zemljopisa u Bosni i Hercegovini
odgovore sastavila Vera Katz
-
Postoji li predmetna nastava povijesti, zemljopisa
i građanskog odgoja (ili srodnih predmeta - navesti kakvih) u školama?
U osnovnim i srednjim školama Bosne i Hercegovine
postoji predmetna nastava iz povijesti, zemljopisa, odgoja za demokraciju i
ljudska prava i povijesti religija.
-
U kojim se razredima ta
nastava održava? Navesti razred, vrstu škole i dob učenika.
POVIJEST
U osnovnim školama nastava
se održava od V. (petog) do VIII. (osmog) razreda, tj. od 12 do 15 godina
starosti učenika:
U srednjim školama nastavni plan i program zavisi
od tipa srednje škole, a to je dob od 15 do 19 godina.
U općim gimnazijama
nastava se održava od I. (prvog) do IV. (četvrtog) razreda. Izuzetak u
općim gimnazijama u cijeloj Bosni i Hercegovini je u Kantonu Sarajevo,
gdje se povijest izučava samo u prvom i drugom razredu, a u trećem
razredu može se izabrati kao nastavni predmet u društvenom izbornom
području kojeg čine sljedeći nastavni predmeti: historija, zemljopis,
sociologija, psihologija, logika i filozofija i odgoj za demokraciju i
ljudska prava.
U srednjim stručnim školama
sa četvorogodišnjim stupnjem obrazovanja
(medicinske, tehničke i sl.) nastava povijesti održava se prve dvije
godine tj. u I. i II. razredu.
U srednjim stručnim školama
s trogodišnjim stupnjem opbrazovanja nastava povijesti odvija
se samo u I. (prvoj) godini tj. u I. razredu.
ZEMLJOPIS
U osnovnim školama nastava se održava od V.
(petog) do VIII. (osmog) razreda, tj. od 12 do 15 godina.
U srednjim školama nastava zemljopisa se održava
sukladno tipu škole i to:
U općim gimnazijama zemljopis se izučava od I. (prvog) do
IV. (četvrtog) razreda. I ovdje je izuzetak Kanton Sarajevo gdje se u
gimnazijama izučava zemljopis samo u I. i II. razredu, a postoji mogućnost
izbora u trećem razredu unutar društvenog izbornog područja
(povijest, zemljopis, sociologija, psihologija, logika,
filozofija i odgoj za demokraciju i ljudska prava).
U srednjim stručnim
školama sa četvorogodišnjim stupnjem obazovanja
zemljopis se izučava samo u I. (prvom) razredu.
U srednjim stručnim
školama sa trogodišnjim stupnjem obrazovanja
zemljopis se izučava u I. razredu.
ODGOJ ZA DEMOKRACIJU I LJUDSKA PRAVA
Od školske 2000./2001.godine u osnovne i srednje škole
uveden je ovaj nastavni predmet.
U osnovnoj školi ovaj
predmet se izučava u VIII. (osmom) razredu tj. u dobi od
15.godina.
U srednjim školama
svih tipova ovaj nastavni predmet se izučava u III. (trećem) razredu,
tj. sa 17/18 godina.
POVIJEST RELIGIJA ili KULTURA RELIGIJA
Ovaj nastavni predmet bit će uveden u idućoj školskoj
godini i u osnovne i srednje škole. Međutim, nije još dogovoreno kako će
se nastavni predmet zvati, povijest religija ili kultura religija. Predviđeno
je da se izučava u VIII. (osmom) razredu osnovne škole i u IV. (četvrtom)
razredu srednje škole.Ovaj nastavni predmet se jedino izučava u I. i II.
razredu u katoličkim školama u Bosni i Hercegovini, a u Katoličkom školskom
centru u Sarajevu od školske 1994./1995.godine. U osnovnim školama katoličkih
školskih centara predaje se u šestim razredima.
-
Koliko je sati tjedno posvećeno tim predmetima?
Broj sati za ove nastavne predmete je sljedeći:
POVIJEST / ZEMLJOPIS
U osnovnim školama
povijest i zemljopis se izučavaju od petog do osmog razreda po 2 sata
tjedno.
U gimnazijama povijest
i zemljopis se izučavaju tijekom sve četiri godine po 2 sata tjedno,
izuzev u Kantonu Sarajevo gdje se ova dva nastavna predmeta izučavaju u
prvom i drugom razredu po 2 sata tjedno. U izbornom području može se izučavati
po 3 sata tjedno (ako se izabere društveno izborno područje).
U srednjim stručnim školama
sa četvorgodišnjim stupnjem obrazovanja povijest
i zemljopis se izučavaju tijekom prva dva razreda po 2 sata tjedno.
U srednjim stručnim školama
s trogodišnjim stupnjem obrazovanja povijest
i zemljopis izučava se tijekom prve godine školovanja po jedan
sat tjedno.
ODGOJ ZA DEMOKRACIJU
Odgoj za demokraciju
je nastavni predmet koji se izučava u osnovnoj školi u VIII. razredu po
2 sata tjedno a u srednjim školama u III. razredu sa 2 sata tjedno (u
svim tipovima škola).
POVIJEST RELIGIJA
Povijest religija (ili Kultura religija)
predviđen je kao nastavni predmet u idućoj školskoj godini te nije točno
određen broj sati tjedno.
U Katoličkim školama u Bosni i Hercegovini povijest
religija se izučava u prvom i drugom razredu gimnazije po jedan sat
tjedno i u osnovnoj školi po jedan sat tjedno u šestom razredu.
-
Predaje li se nacionalna povijest/zemljopis vlastite države
paralelno ili posve odvojeno od svjetske povijesti/zemljopisa svijeta?
Nacionalna povijest / zemljopis vlastite države
predaje se kao sastavni dio svjetske povijesti / zemljopisa svijeta.
-
Koja se razdoblja povijesti, odnosno vrsta građe
drugih predmeta, obrađuju u pojedinim razredima?
POVIJEST
Kada je u pitanju povijest razdoblja koja se izučavaju
u osnovnoj školi su sljedeća:
u V. razredu - stari vijek; u VI. razredu - srednji vijek; u VII. razredu
- novi vijek i u VIII. razredu - suvremeno doba ili povijest 20.stoljeća.
Isti je raspored nastavnog gradiva u gimnazijama,
tj. u I. razredu - stari vijek; u II. razredu - srednji vijek; u III.
razredu - novi vijek i u IV. razredu povijest 20.stoljeća (izuzetak je
jedino Kanton Sarajevo).
U srednjim stručnim školama
se isto nastavno gradivo izučava u skraćenoj (informativnoj) formi tj. u
I. razredu do perioda francuske revolucije, a u drugom razredu XIX. i
XX.stoljeće. U srednjim školama (stručnim) koje imaju samo jednu godinu
nastave povijesti izučava se samo povijest Bosne i Hercegovine s kratkim
naznakama europske povijesti.
ZEMLJOPIS
Zemljopis se izučava u osnovnoj školi
na sljedeći način: u V. razredu - opća geografija (fizička i društvena);
u VI. razredu - europske zemlje; u VII. razredu - izvaneuropski
kontinenti, a u VIII. razredu - Bosna i Hercegovina.
U gimnazijama se
ponavlja tematika nastavnog gradiva: u I. razredu -opća geografija; u II.
razredu - europske zemlje; u III. razredu izvaneuropski kontinenti a u IV.
razredu Bosna i Hercegovina. Izuzetak je u gimnazijama Kantona Sarajevo -
u I. razredu opća geografija, a u II. razredu regionalni dio Svijeta i
Bosna i Hercegovina.
U srednjim stručnim školama
nastavno gradivo se odnosi na regionalni dio Svijeta s akcentom na Bosnu i
Hercegovinu.
ODGOJ ZA DEMOKRACIJU I LJUDSKA PRAVA
Odgoj za demokraciju i ljudska prava bavi se poviješću
demokracije, institucijama društvenog sustava, objašnjavanju
suvremene terminologije i deklaracijama o ljudskim pravima u Svijetu.
POVIJEST RELIGIJA (KULTURA RELIGIJA)
Povijest religija (ili Kultura religija) nema
definiranog nastavnog plana i programa. Očekuje se za iduću godinu. U
katoličkim školama u Bosni i Hercegovini gdje se ovaj nastavni predmet
izučava već sedmu godinu raspored nastavnog gradiva je sljedeći: u I.
razredu se izučavaju stare religije i vjerovanja, a u II. razredu
monoteističke religije Svijeta (kršćanstvo, islam, židovstvo i najutjecajnije
sekte u Svijetu).
-
Postoji li jedinstveni detaljni izvedbeni nastavni plan
i program ili opći nacionalni kurikulum za pojedine predmete?
Za povijest i zemljopis postoji detaljni izvedbeni
nastavni plan i program jedan na razini Federacije Bosne i Hercegovine,
a drugi na razini Republike Srpske. Na razini Bosne i Hercegovine
izvedbeni nastavni planovi i programi ne postoje. I u Federaciji postoje
dva plana i programa, jedan koji se ostvaruje u kantonima s bošnjačkom
većinom to je tzv. Federalni, a drugi u kantonima s hrvatskom većinom
koji imaju nastavni plan i program i udžbenike iz Republike Hrvatske. U
katoličkim školama u Bosni i Hercegovini (Sarajevo, Tuzla, Zenica,
Konjic, Žepče) koje su s multikulturnim pristupom nastavi pronalaze se
harmonizirajući nastavni programi koji će zadovoljiti učenike bez
obzira na nacionalnu pripadnost. Obrazovanje je u Bosni i Hercegovini (u
federalnom dijelu) na razini kantonalnih ministarstava obrazovanja, tako
da je Kanton Sarajevo mogao napraviti reformu koja posebno u
gimnazijama odudara od škola u ostatku Federacije Bosne i Hercegovine.
Federalno ministarstvo obrazovanja, znanosti, kulture i
sporta ponudilo je jedan moderan nastavni plan i program za povijest i
maternji jezik koji su na javnoj raspravi.
-
Postoje li alternativni udžbenici za navedene
predmete?
Alternativni udžbenici za povijest i zemljopis u
Federaciji Bosne i Hercegovine ne postoje. Koriste se stari udžbenici iz
1994.godine i reprint izdanja iz 2000.godine. U Republici Srpskoj osim
onih iz SR Jugoslavije izdali su se neki novi udžbenici, ali ne i
alternativni.
-
Postoji li obaveza prihvaćanja pojedinih udžbenika od
strane državnih vlasti/ministarstva?
Obveza prihvaćanja pojedinih udžbenika je u nadležnosti
kantonalnih ministarstava u Federaciji Bosne i Hercegovine, odnosno
resornog ministarstva u Republici Srpskoj.
-
Tko - državne ili lokalne vlasti, ravnatelji škola,
nastavnici - odlučuje o tome koji se udžbenik (ako ima više
alternativnih) koristi u razredu?
Za nastavne predmete gdje postoje alternativni
udžbenici (npr. za bosanski jezik, engleski i francuski jezik) u Kantonu
Sarajevo, uz obrazloženje nastavnika tog jezika Nastavničko vijeće uz
dozvolu ravnatelja škole može izabrati odgovarajuće udžbenike.
-
Koji su glavni problemi u nastavi navedenih predmeta?
U nastavi navedenih predmeta (povijesti i zemljopisa)
postoje mnogi problemi koji imaju više političku, a manje znanstvenu
podlogu. Razjedinjenost u političkom pogledu vidno se odrazila na
obrazovnu sferu života. Bez potrebe zagovaranja jedinstvenog, unitarnog
nastavnog plana i programa morao bi postojati sluh za nekim harmonizirajućim
programima gdje bi se znanstveno obrazlagala razmimoilaženja ili stvarale
dodirne točke među narodima u Bosni i Hercegovini jer su upućeni jedni
na druge. Općenito rečeno, nastavni planovi i programi su vrlo opširni
i prevaziđeni, a posebno je potrebno izbjeći tzv. koncepciju
“koncentričnih krugova” jer se nastava iz navedenih predmeta ponavlja
u gimnazijama iz osnovne škole.
Također, problem su udžbenici, vrlo su staromodni,
monotoni i s malo ili nimalo ilustrativnog i dodatnog materijala.
Alternativnih udžbenika nema. Malo se koristi individualni rad učenika
baziran na literaturi jer najvjerojatnije će se još pričekati na nove
udžbenike. Naravno, sve je to odnos poslijeratnog, vrlo siromašnog
stanja u državi Bosni i Hercegovini, što se, nažalost, najviše odražava
na odgoju i obrazovanju mladih ljudi.
|