States and Regions
Transregional Projects
(return to home page)
|
Bosnia and Hercegovina
Vera Katz
Prijedlog
Nastavnog plana i programa za gimnaziju
HISTORIJA – POVIJEST
Osvrt
Već
polovinom 2000.godine upozoravano je iz Federalnog ministarstva obrazovanja,
nauke, kulture i sporta da ni u samoj Federaciji Bosne i Hercegovine nije
ujednačen nastavni plan i program na razini osnovnih škola i opće
gimnazije. “Sa manjim odstupanjima i prilagodama u svih 10 Kantona
Federacije potrebno je primjenjivati Nastavni plan i program Federacije Bosne
i Hercegovine. Izuzetak je Kanton Sarajevo koji je, rukovodeći se proizišlim
pravom iz Dejtonskog sporazuma, utvrdio svoj plan koji se razlikuje od
nastavnog plana u ostalim kantonima.(…) Bitna je razlika u nastavnom planu
za gimnaziju Kantona Sarajevo u odnosu na ostale kantone, što stvara teškoće
pri prelasku učenika u Kanton Sarajevo. Historija, Geografija, Kemija,
Biologija i Fizika izučavaju se samo u prvom i drugom razredu, dva sata sedmično
(u ostalim kantonima izučavaju se tijekom sve četiri godine školovanja), a
smanjen je broj sati iz Bosanskog i Latinskog jezika kao i iz Matematike.
Uvedeni su novi predmeti: Obrazovanje za demokratiju i Kultura religija. Kako
postoji više tipova gimnazija, napravljeno je i više nastavnih planova
ovisno kojem tipu gimnazija pripada. Dakle, kantoni sa bošnjačkim većinskim
stanovništvom, izuzev sarajevskog, prihvatili su nastavne planove i programe
Federalnog ministastva obrazovanja, a kantoni sa većinskim hrvatskim stanovništvom
i dalje se ravnaju prema hrvatskim nastavnim planovima i programima s tim što
su usvojili anekse tako da se u gradivu tretira Bosna i Hercegovina. Na
posljednjem sastanku kantonalnih ministara obrazovanja zaključeno je da se do
početka sljedeće godine ponovo održi sastanak na kojemu će biti predloženi
nastavni planovi koji će biti ujednačeni na federalnoj razini tako da omoguće
horizontalnu pokretljivost (“Oslobođenje”, 19.7.2000.).
U srpnju
2001.godine Federalno ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta u
Sarajevu započelo je sa izradom prijedloga novih nastavnih planova i programa
iz književnosti, jezika i povijesti za osnovnu školu i opću gimnaziju.
Formirane su komisije za svaki nastavni predmet na dvije razine obrazovanja.
Planirano je završiti posao do kraja studenog 2001.godine. Na početku ovog
izuzetno značajnog projekta Federalno ministarstvo najavilo je: “Na osnovu
tih nastavnih planova i programa odmah će biti raspisan natječaj za
prikupljanje rukopisa i nadamo se da će prvi put od Dejtonskog sporazuma učestvovati
autori iz cijele Federacije. Jer, udžbenici su posljedica nastavnih planova i
programa” (“Oslobođenje”, 29.8.2000.).
Navedeni
prijedlog nastavnih planova i programa namijenjen je obrazovanju u Federaciji,
mada je neka vrsta razgovora vođena i na razini oba entitetska ministarstva.
Resorni ministri, gospoda Mujo Demirović i Gojko Savanović, su razmijenili
mišljenja o zajedničkoj strategiji u obrazovanju, naročito iz nacionalne
grupe predmeta. Iz priopćenja za tisak može se zaključiti da će zajednička
strategija osnovnog i srednjeg obrazovanja pričekati još izvjesno vrijeme.
Mnogo je spornih pitanja o kojima se treba postupno dogovarati (“Dnevni
Avaz”, 30.11.2001.).
Krajem
studenog 2001.godine završen je Prijedlog Nastavnog plana i programa za književnost,
jezik i historiju. Federalni ministar prof. dr. Mujo Demirović u intervjuu
“Slobodnoj Dalmaciji” od 15.prosinca 2001.godine naglasio je: “Napravili
smo moderne programe sukladne europskim standardima, oslobođene ideologije i
negativnih sadržaja, kao i polemičnih točaka o kojima znanost još uvijek
nije dala svoj sud. Ovim je programima ispoštovana volja sva tri naroda u
BiH”. Ovim intervjuem prijedlog nastavnih planova i programa dat je na javnu
raspravu o kojima će mišljenje dati stručnjaci i kantonalni ministri
obrazovanja. Ministar Demirović kaže da: “Ponuđeni programi ničim ne
narušavaju identitete ni jednog konstitutivnog naroda u Bosni i Hercegovini.
Njihova se manjkavost može pokazati jedino u realizaciji zastupanja
identiteta onih naroda koji u Bosni i Hercegovini nisu označeni kao
konstitutivni”. Između ostalog, federalni ministar je naglasio želju da ti
udžbenici budu primijenjeni i opsegom i sadržajem, da budu suvremeni,
sukladni europskim standardima i da budu funkcionalni. Na novinarsko pitanje
da li se ovi programi mogu protumačiti kao unitaristički, ministar Demirović
je odgovorio: “Ako bi se ovi programi procijenili i shvatili kao unutaristički,
istog ću ih trenutka povući”. Svakako, prijedlog nastavnog plana i
programa bit će preveden na jezike sva tri naroda u Bosni i Hercegovini, a
prema tome napravit će se i udžbenici. Ovaj intervju završio je ministar
Demirović najavom edukacije prosvjetnih djelatnika putem seminara u
organizaciji federalnog ministarstva .
Kako je
Vijeće Europe proglasilo 2002.godinom obrazovanja, tako se i Bosna i
Hercegovina našla pred novim obvezama u modernizaciji obrazovnog sustava.
Ovom temom bavio se federalni ministar gospodin Mujo Demirović i na tribini
Vijeća kongresa bošnjačkih intelektualaca (“Oslobođenje”, 3.2.2002.).
U svom izlaganju on se osvrnuo i na trenutno stanje u obrazovanju jer je
Dejtonskim sporazumom Bosna i Hercegovina dobila više sustava obrazovnih
politika koji nisu doprinosili tome da se BiH integrira. Prvo su stvorene
dvije entitetske politike, a u međuvremenu je stvoren i jedan
decentralizirani, kantonalni sustav unutar Federacije. Prof. dr. Mujo Demirović
podsjetio je učesnike tribine na potpisivanje Jahorinske deklaracije kojom se
stvorila osnovica u procesu reformiranja i modernizaciji obrazovnog sustava od
osnovnog škola do sveučilišta (“Oslobođenje”, 3.2.2002.).
U isto
vrijeme je gospodin Wolfgan Petritsh, visoki predstavnik u Bosni i
Hercegovini, bio gost Gradskog foruma u Mostaru. Prema izvješću iz dnevnog
lista “Oslobođenje”, od 3.2.2002.godine, između ostalog rekao je da
“Ekonomska situacija u Bosni i Hercegovini ne može podnijeti tri odvojena
obrazovna sistema, zbog čega je neophodno izvršiti pritisak na odgovorne
zvaničnike da poboljšaju situaciju u toj oblasti”.
Prijedlozi
novih nastavnih planova i programa za jezik i književnost i
historiju za osnovne i srednje škole objavljeni su u
časopisu za nastavnu praksu pod imenom “Didaktički
putokazi” br. 25, god. VII., Zenica, 2001. str. 63-114.
Nastavni plan i
program za I. razred opće gimnazije
Nastavni
plan i program za II. razred opće gimnazije
Nastavni
plan i program za III. razred opće gimnazije
Nastavni
plan i program za IV. razred opće gimnazije
|