South-East Europe Textbook Network | |
States and Regions Subjects Forum Links News Library Archive |
Recent Publications
Childhood
in South East Europe: Historical Perspectives an Growing Up in the 19th and
20th Centrury [Djetinjstvo
u Jugoistocnoj Europi: povijesne perspektive odrastanja u 19. i 20. stoljecu],
Slobodan Naumovic i Miroslav Jovanovic (editors), pp. 301, Belgrade-Graz
(2001) Childhood
in the Past. 19th and 20th century. Additional Teaching Materijals
[Djetinjstvo u proslosti. 19. i 20.
stoljece - Dodatni materijali za nastavu], Milan Ristovic, Dubravka
Stojanovic (editors), Association for Social History, pp. 100, Belgrade 2001.
U proljece ove godine objavljeni su prvi rezultati projekta History
and History Teaching in South East Europe, koji djeluje u okviru Pakta o
stabilnosti u Jugoistocnoj Europi. Iz tiska je izasao zbornik clanaka Childhood
in South East Europe: Historical perspectives on Growing Up in the 19th and
20th Centrury, koji su uredili Slobodan Naumovic i Miroslav Jovanovic, te
zbirka dodatnih materijala za nastavu povijesti
Childhood in the Past. 19th and 20th century, koji su uredili Milan
Ristovic i Dubravka Stojanovic u izdanju Udruzenja za drustvenu istoriju u
Beogradu. Iako posve razlicitog karaktera, obje su knjige posvecene jednoj
temi: siroko razumijevanom djetinjstvu u mnogim njegovim aspektima s gledista
socijalne historije. Knjige su objavljene na engleskom jeziku, ali je
najavljeno i njihovo prevodjenje na jezike naroda jugoistocne Europe.
U zborniku se nalaze clanci povjesnicara i antropologa iz jugoistocne
Europe i njenoga srednjoeuropskog okruzenja - od Austrije i Madjarske preko
Hrvatske, Srbije, Bugarske, Makedonije i Grcke do Turske (ciji je predstavnik
turski sociolog iz Pariza). Nedostaju tekstovi iz Slovenije, Bosne i
Hercegovine, Crne Gore, Rumunjske i Albanije. Brojem tekstova isticu se
istrazivaci iz Srbije.
Teorijski uvod u zbornik napisao je austrijski povjesnicar Michael
Mitterauer. Tri priloga posvecena su djetinjstvu na selu. U toj skupini
pozornost privlaci clanak Marije Papathanassiou u kojem autorica nastoji
provesti usporedbu situacije djece na selu u Grckoj i Austriji u razdoblju od
pocetka 20. stoljeca da izbijanja Drugoga svjetskog rata. To je primjer
geografski najudaljenje komparacije u ovom zborniku. Druga skupina clanaka
posvecena je djetetu kao predmetu interesa drzave ili situaciji u kojoj se
nalaze djeca u trenutku nedostatka brige od strane odraslih (ukljucujuci
drzavne vlasti), tj. o maloljetnickoj delikvenciji i "djeci ulice".
U zborniku mozemo takodjer pronaci clanke posvecene teskom ratnom i
izbjeglickom djetinjstvu u balkanskim zemljama, te utjecaju vladajuce
ideologije na zivot i obrazovanje djece. Karakteristicno je da se pozornost
posvecuje pojedinim pojavama bez obzira na vremenski trenutak kada su se one
dogadjale u rasponu minulih dvaju stoljeca.
U zborniku se nalazi i opsirna bibliografija najnovijih publikacija
koje su autori koristili pri pisanju svojih clanaka, ali i drugih relevantnih
studija vaznih za tu temu u smislu opce i regionalne povijesti.
Knjiga pod naslovom Djetinjstvo
u proslosti, 19. i 20. stoljece koncipirana je kao zbirka dodatnih
materijala za nastavu povijesti. U njoj je obradjeno deset najbitnijih
aspekata zivota djece - od pitanja zivotnoga okruzenja djece ("Children
in Villages and in Towns"), obiteljskih odnosa ("Children and the
Family"), svakodnevnog zivota ("Children and Games",
"Children and Work"), polozaja u drustvu ("Children and
Crime", "Children at School", "Children and Health"),
kao i interakcije djece i politike ("Children and War",
"Children and Politics", "Children Heroes").
Svaka cjelina zapocinje uvodnim tekstom, koji sadrzi sazeti prikaz
problema, opis stanja u pojedinim zemljama, te ukazivanje na najbitnije pojave
i procese. Slijedi niz (u svakom slucaju po nekoliko) izvornih tekstova koji
mogu imati karakter autobiografija, usmenih uspomena koje su prikupili
povjesnicari i etnolozi, ulomaka iz knjizevnih djela ili pak znanstvenih
knjiga i clanaka. U svakoj cjelini nalazimo poticajna pitanja
("Questions") i preporuke ("Recommendations"), te mnostvo
ilustrativnog materijala, uglavnom starih fotografija iz razlicitih zemalja
regije.
Nedostatak je te knjige svakako geografski okvir prikaza (zemlje od
Slovenije i Madjarske do Turske), zbog cega se kao mana svakako moze navesti
nedostatak sireg europskog i/ili srednjoeuropskog konteksta. Primjerice,
saznajemo stupanj pismenosti, odnosno nepismenosti, ili urbanizacije u
zemljama jugoistocne Europe, ali nije ponudjena usporedba tih podataka s
odgovarajucima u srednjoj Europi ili u zapadnom dijelu kontimenta. Takav
pristup nemoguce je opravdati osim ako se kao razlog ne prihvati postojanje
Pakta o stabilnosti (i uza nj vezanih financijskih fondova) s njegovim tocno
odredjenim politickim okvirom. Zbog toga ce materijali koje knjiga sadrzi
vjerojatno biti losije prihvaceni u zemljama u kojima se - kao primjerice u
Hrvatskoj - osjeca snazna srednjoeuropska i europska orijentacija, a interes
javnosti okrece se od Balkana. Ponegdje se takodjer moze prigovoriti
kompariranju kronoloski neusporedivih podataka sto svakako ne vodi boljem
razumijevanju, te nesrazmjer priloga iz pojedinih zemalja. Bez obzira na navedene primjedbe, ovakva vrsta materijala moze bez sumnje biti vrlo korisna u nastavi, posebno jer je u mnogim slucajevima uocljiv nedostatak drustvene povijesti u nastavi i nezastupljenost drustvene povijesti i povijesti svakodnevnog zivota u udzbenicima. Medjutim, preduvjet za siru primjenu ovih materijala je svakako njihov najavljeni prijevod na jezike naroda jugoistocne Europe.
|